• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Jarek Kościelny - Blog

O wszystkim i o niczym.

Kalendarz

pn wt sr cz pt so nd
29 30 01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 01 02

Kategorie postów

  • na tropie cba... (14)
  • ogólna i o niczym. (15)
  • polityka (13)
  • przetargi (9)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Archiwum

  • Styczeń 2022
  • Październik 2021
  • Maj 2021
  • Kwiecień 2021
  • Luty 2021
  • Styczeń 2021
  • Grudzień 2020
  • Listopad 2020
  • Październik 2020
  • Wrzesień 2020
  • Sierpień 2020
  • Lipiec 2020
  • Czerwiec 2020

Archiwum lipiec 2020

< 1 2 >

Komentarz do artykułu Rzeczpospolitej na...

Przeczytałem całe artykuły, które ukazały się w dniu dzisiejszym w Rzeczpospolitej napisane przez Panią Izabelę Kacprzak i Panią Grażynę Zawadkę.

 

"Służby jadą w luksusie" na pierwszej stronie.

 

Cyt: "...Warunki przetargu spełniają tylko dwa modele: Audi S3 Sportback i BMW M135i xDrive"

 

Warunki w części III opisanego przetargu spełnia tylko Audi S3 (8V). BMW M135i xDrive ma o 3mm za duży prześwit, tym samym nie spełnia wymagań.

Niestety nader często zdarza się w Polsce, że Zamawiający tak "pisze" Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), że możliwość ubiegania się o dany przetarg ma tylko bardzo wąskie grono wykonawców, lub wręcz jak w tym przypadku, warunki spełnia tylko jeden wykonawca.

W przypadku tego przetargu dochodzi to, że Izba Administracji Skarbowej (IAS) tak napisała SIWZ, że spełnić warunki mogą tylko samochody z grupy VW-AUDI. Pisałem o tym na moim blogu, po ukazaniu się wielu artykułów w różnych mediach. 

https://jarekkoscielny.blogi.pl/wpis,tak-ias-ustawia-przetarg-pod-audi-vw.html

 

Cyt: "Według funkcjonariuszy KAS z tajnych wydziałów, do których mają trafić te samochody, kupowanie sportowych, charakterystycznych aut w jawnym przetargu ich dekonspiruje i mija się z celem."

 

W pełni zgadzam się z tym twierdzeniem.

 

Cyt: "- To decyzja nieprzemyślana i moim zdaniem wynika ze słabości KAS...- mówi płk Grzegorz Małecki

 

Pewnie, że jest to decyzja nieprzemyślana. Szczególnie jeśli wierzyć (ja nie wierzę) tłumaczeniom IAS, że samochody miały być przeznaczone dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych. 

 

Cyt: "...zakupy dla celów operacyjnych powinny się odbywać w innym trybie niż zamówienia publiczne. Sam publiczny przetarg taki zakup dekonspiruje..."

 

Pewnie, że powinny odbywać się w innym trybie. 

 

Cyt: "... A jakiekolwiek wyjątkowe specyfikacje powinny zwracać uwagę opinii publicznej i instytucji nadzorujących zamówienia publiczne - uważa Wojtunik."

 

Opinia publiczna wiele razy zwraca na takie "kwiatki" uwagę. Natomiast instytucje powołane do nadzoru i kontroli nieprawidłowości nic z tym nie robią. Albo wręcz przeciwnie. Same "ustawiają" tak przetargi, by wygrać mógł tylko jeden wykonawca. Najlepszym tego przykładem był unieważniony po medialnej burzy przetarg organizowany przez CBA na SUVa, w którym to wygrać mógł tylko Land Rover Defender 110.

 

Cyt: "... A gen. Adam Rapacki ... Niestety, bywa tak, że kupuje się drogie samochody rzekomo dla służb, a tak naprawdę po to, żeby w pierwszej koleności wozić nimi dygnitarzy..."

 

Tak to też wygląda w tym przypadku. 

 

Cyt: "... Bardziej pożądane przez służby są samochody typowe, nierzucające się w oczy, niebudzące skojarzeń ..."

 

I tak i nie. Ale tutaj uważam, że mój komentarz nie jest przeznaczony dla wszystkich czytelników. 

 

Cyt: "... Nie wszystkie działania realizowane przez funkcjonariuszy mają charakter tajny, a każdy zakup prowadzony przez instytucje publiczne realizowany jest w oparciu o ustawę - Prawo zamówień publicznych. Można także realizować zamówienie poza tą ustawą, ale w ściśle określonych przypadkach, które w naszej ocenie, w tej sprawie, nie zaistniały - odpowiada Izba."

 

W tym miejscu IAS próbuje dokonać "szpagatu" w swoich tłumaczeniach.

- Jeśli bowiem IAS chciała zakupić te samochody dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych to Prawo zamówień publicznych (PZP) pozwala na wyłączenie takich zakupów z obowiązku stosowania PZP.

- Jeśli bowiem IAS chciała zakupić te samochody dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych to trudny - a wręcz niemożliwy -  do zrozumienia jest fakt takiego opisu SIWZ, że spełnić warunki może tylko jeden model. I to w dodatku IAS chce zakupić 12 sztuk takich samych samochodów, różniących się tylko kolorem.

- Jeśli natomiast te samochody nie były przeznaczone dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych, to rodzi się pytanie po co IAS sportowe hatchbacki?

W mojej ocenie są dwie możliwości. Albo te samochody nie są przeznaczone do wydziałów operacyjno-rozpoznawczych albo IAS nie zna zapisów ustawy PZP. Może też być kumulacja i samochody nie były przeznaczone do wydziałów operacyjno-rozpoznawczych, a szpanowania "pod wiejską dskoteką" oraz IAS nie zna zapisów ustawy PZP.

 

 

"Puzzle zamiast sprawnej machiny" na drugiej stronie.

 

Odniosę się tylko do jednej części. 

Wykorzystanie przedmiotów - szczególnie samochodów - zajętych przestępcom możliwe jest w mojej opinii dopiero po prawomocnym wyroku. Do tego dochodzi problem, że informacje o takich "zajęciach" doś szybko rozchodzą się w "terenie" i wykorzystanie takich samochodów do celów operacyjnych było by prawie jawnym narażenieniem funkcjonariuszy na dekonspiracje a nawet na utratę zdrowia i/lub życia. 

 

 

"Po wyłudzony VAT sportowym autem" na czwartej stronie.

 

Skomentuję całość artykułu, ponieważ w dużej części powtarza się tekst z pierwszej strony.

Oczywiście zgadza się, że zakupy samochodów do celów operacyjno-rozpoznawczych/śledczych nie powinny być robione w spsoób jawny. Są różne spsoby "nabycia" samochodów do celów operacyjno-rozpoznawczych/śledczych. Zakup samochodu należy obecnie do najgorszych z możliwych sposobów. Każda sprawa jest inna. Dopóki będzie "całościowe" (w myśl jeden samochód do 100 spraw) sterowanie spraw, a nie "projektowe" (dopasowanie do danej sprawy) sterowanie, dopóty będą wychodzić takie "kwiatki" jak w tym przetargu. 

 

Podsumowując:

Nie będę się rozpisywał zarówno do doboru odpowiednich samochodów do poszczególnych operacji jak i sposobu ich "nabycia" ponieważ mój blog nie jest materiałem szkoleniowym. 

Natomiast jeśli chodzi o ten konkretny przypadek, to w mojej opinii IAS chce "wyczyścić" magazyn konkretnego producenta samochodów. A po wybuchu medialnym IAS próbuje dopisać "story" o rzekomej konieczności takiego zakupu, kompromitując się jeszcze bardziej.

 

PS: Przepraszam za może "chaotyczny" komentarz, ale pisałem go w tak zwanym "międzyczasie".

30 lipca 2020   Dodaj komentarz
przetargi  

Sprawdzam wiarygodność praworządności

Zainspirowany wypowiedzią Premiera Mateusza Morawieckiego, w której to stwierdził, że cyt: "...Chcemy naprawić wymiar sprawiedliwości. Tego podjął się Pan Minister Ziobro...", pozwoliłem sobie napisać zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

 

Aby przyśpieszyć możliwość działania wysłałem to zawiadomienie bezpośrednio do Prokuratury Krajowej.

Oto treść zawiadomienia:

 

 

 

Także by nie tracić czasu, wysłałem to zawiadomienie wczoraj poprzez e-PUAP. I otrzymałem także wczoraj UPP

 

 

I zgodnie z zapowiedzią, będę codziennie na Twitterze informował o postępach w tej sprawie.

 

Podaje też listę pytań, na które odpowiedź może być conajmniej ciekawa:

1. Czy Kancelaria Prezesa Rady Ministrów otrzymała oświadczenia majątkowe Pana Andrzeja Stróżnego i Pana Daniela Karpety?

2. Jeśli odpowiedź na pytanie w pkt 1 jest twierdząca, to kiedy zostały nadane przez w/w i jaka jest data ich wpływu do KPRM?

3. Czy Prezes Rady Ministrów dokonał analizy danych zawartych w przedmiotowych oświadczeniach majątkowych i jakie wnioski wyciągnął z tych analiz?

4. Dlaczego Prezes Rady Ministrów nie odwołał ze stanowiska Szefa CBA Andrzeja Stróżnego oraz jego zastępcy Daniela Karpety mimo ustawowej regulacji zawartej w art. 64 ust. 1 pkt 5 ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym?

 

Oczywiście lista pytań jest dużo dłuższa. 

 

A od jutra będziemy widzieli jak szybko działa Prokuratura i jak bardzo dba o przestrzeganie prawa. 

 

CDN.

26 lipca 2020   Dodaj komentarz
polityka  

Tak IAS ustawia przetarg pod AUDI-VW

Tym razem przeczytacie Państwo fakty, jak Izba Administracji Skarbowej ustawia przetarg pod konkretne modele. Przeczytacie także fakty, które nie znalazły się (przynajmniej nie widziałem) w żadnych mediach.

 

We wtorek napisałem na Twitterze o przetargu ogłoszonym przez Izbę Administracji Skarbowej w Warszawie dotyczącym zakupu 32 sztuk aut.

 

W środę i czwartek mogliśmy przeczytać w wielu mediach (Fakt, Dziennik, Interia.pl, i wielu innych) o tym, że IAS chce kupić 12 supersportowych hatchbacków "hot-hatchy", gdzie Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia została tak napisana, że spełnić wszystkie parametry może tylko Audi S3.

W Dziennik.pl można było dodatkowo przeczytać, że przetarg wygląda jak robiony pod grupę VW-AUDI.

 

Przetarg został podzielony na 4 części. Opiszę każdą część osobno.

 

Część I i II jest identyczna, więc opis zrobię tylko dla części I

 

W części I IAS chce przeznaczyć na zakup 8 sztuk hatchbacków kwotę 800.000 zł brutto, czyli 100.000 zł brutto za 1 auto.

IAS pozostawiła sobie także opcję na zakup 2 sztuk dodatkowych w tej części.

Kryteria zostały tak opisane, że spełnić je może tylko jeden konkretny model dostępny na polskim rynku.

 

Z powyższych parametrów nie spełniają conajmniej jednego następujące modele dostępne na rynku: Alfa Romeo Giulietta, BMW serii 1, Audi A3, Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Mercedes Klasa A, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Skoda Scala, Toyota Corolla.

Natomiast wszystkie parametry spełnia VW Golf VIII, który z takim silnikiem jest dostępny cennikowo od około 94.000 zł brutto.

 

Część III

 

Część III to już opisana część w mediach. Przytoczę jednak w tym miejscu niepublikowane dotychczas fakty

 

W części III IAS chce przeznaczyć na zakup 12 sztuk sportowych hatchbacków kwotę 2.160.000 zł brutto, czyli 180.000 zł brutto za 1 auto.

W tej części IAS nie zamierza opcjonalnie dokupić więcej sztuk.

Kryteria zostały tak opisane, że spełnić je może tylko jeden konkretny model. Tym modelem jest AUDI S3. 

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów dotyczących tego modelu. Audi S3 to sportowa wersja Audi A3. W marcu tego roku Audi wprowadziło nowy model Audi A3 oznaczony symbolem 8Y. W tym nowym modelu A3 (8Y) nie ma dostępnej wersji S3. Wersja S3 jest dostępna tylko w starym modelu 8V, który był produkowany od 2012r, a którego produkcja zakończyła się początkiem tego roku. 

Ciekawostką jest także fakt, że nowa wersja AUDI S3, która będzie niedługo dostępna, nie spełni parametrów opisanych w SIWZ. Tak więc IAS będzie kupować model AUDI S3 (8V).

Tu dochodzimy do kelejnej ciekawostki. Między innymi z powodu obostrzeń związanych z COVID-19 Audi zaprzestało produkcję modelu S3 (8V). Tak więc IAS będzie kupować model AUDI S3 (8V) ze "stocków", czyli samochodów zalegających na magazynach producenta i poszczególnych dealerów. 

Kolejna ciekawostka jest taka, że patrząc na ogłoszenia na popularnym portalu motoryzacyjnym po wyszukiwaniu nowych modeli AUDI S3 wyskakuje 59 ogłoszeń, w tym aż 11 sztuk u jednego dealera. Ceny na portalu zaczynają się od 169.000 zł brutto.

 

Część IV

 

W części IV IAS chce przeznaczyć na zakup 4 sedanów kwotę 1.040.000 zł brutto, czyli 260.000 zł brutto za 1 auto.

IAS pozostawia sobie także opcję na zakup dodatkowych 2 sztuk w tej części.

Kryteria zostały tak opisane, że spełnić je może tylko jeden konkretny model dostępny na polskim rynku.

Z powyższych parametrów nie spełniają conajmniej jednego następujące modele dostępne na rynku: BMW serii 3 (za wysokie o 2 mm), Ford Mondeo, Hyundai i40, Infiniti Q50, Jaguar XE, Kia Stinger, Mazda 6, Mercedes Klasa C (za wysoki o 2 mm), Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb, Skoda Octavia, Toyota Camry, VW Passat, Volvo S60 (za mały bagażnik).

Natomiast wszystkie parametry spełnia AUDI A4, które z takim silnikiem jest dostępne cennikowo od około 185.000 zł brutto.

 

Podsumowanie

 

1. Mając na uwadze wszystkie fakty przytoczone powyżej, to wychodzi, że Izba Administracji Skarbowej w Warszawie zamierza wydać 4.800.000 zł na zakup 32 aut, czyli średnio 150.000 zł za każde auto.

2. Jeśli Izba Administracji Skarbowej skorzysta z prawa opcji, to może wydać nawet 5.720.000 zł na zakup 38 aut.

3. Izba Administracji Skarbowej tak ustawia przetarg, że w każdej części może wygrać tylko jeden konkretny model z grupy VW-AUDI.

4. Izba Administracji Skarbowej kupuje auta wycofane już z produkcji, czym czyści magazyny producenta i dealera/dealerów, ponieważ taki model Audi S3, który nie jest już produkowany, nie jest nadwyraz popularnym modelem.

 

CDN.

24 lipca 2020   Komentarze (2)
przetargi  

KAS ustawia przetarg - Prokuratura rozgrzesza...

Poniżej pozwolę sobie pokazać Państwu w jaki sposób przedstawiciele rządu chronią się nawzajem.

 

Sprawa dotyczy przetargu na dostawę 4 mobilnych urządzeń RTG do prześwietlania bagażu na potrzeby jednostek Krajowej Administracji Skarbowej.

 

1. Treść zawiadomienia które złożyłem

 

2. Treść Postanowienia o odmowie wszczęcia śledztwa

 

3. Treść zażalenia na postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa

4. Treść postanowienia Sądu Rejonowego w Olsztynie

 

Wskazać należy, że:

1. Ten dealer Mercedesa dziwnym zbiegiem okoliczności dostarczał karetki pogotowia do Wrocławia, które były lub nadal są objęte postępowaniem prokuratorskim.

https://gazetawroclawska.pl/wroclawskie-pogotowie-nowe-karetki-na-parking-stare-na-ulice-powod-prokuratorskie-sledztwo/ar/c1-14014313

 

2. Ten dealer Mercedesa w prawie identyczny sposób jak pokazany powyżej z mobilnymi urządzeniami RTG, dostarczał także "dentobusy"

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dentobusy-przetarg-nik-ministerstwo-zdrowia,44,0,2408748.html

 

3. Na stronie Izby Administracji Krajowej w Olsztynie nie ma ani SIWZ, ani dokumentacji (pytania i odpowiedzi potencjalnych oferentów) do tego postępowania. Są dwie wzmianki.

https://www.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl/izba-administracji-skarbowej-w-olsztynie/ogloszenia/zamowienia-publiczne/zamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur/-/asset_publisher/fZ2Z/content/dostawa-4-mobilnych-urzadzen-rtg-do-przeswietlania-bagazu-na-potrzeby-jednostek-krajowej-administracji-skarbowej?redirect=https%3A%2F%2Fwww.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl%2Fizba-administracji-skarbowej-w-olsztynie%2Fogloszenia%2Fzamowienia-publiczne%2Fzamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_fZ2Z%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1%26_101_INSTANCE_fZ2Z_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_fZ2Z_keywords%3D%26_101_INSTANCE_fZ2Z_delta%3D20%26_101_INSTANCE_fZ2Z_cur%3D3%26_101_INSTANCE_fZ2Z_andOperator%3Dtrue#p_p_id_101_INSTANCE_fZ2Z_

oraz 

https://www.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl/izba-administracji-skarbowej-w-olsztynie/ogloszenia/zamowienia-publiczne/zamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur/-/asset_publisher/fZ2Z/content/ogloszenie-o-zamiarze-zawarcia-umowy-o-dobrowolnej-przejrzystosci-ex-ante-na-dostawe-4-mobilnych-urzadzen-rtg-do-przeswietlania-bagazu-na-potrzeby-jednostek-krajowej-administracji-skarbowej?redirect=https%3A%2F%2Fwww.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl%2Fizba-administracji-skarbowej-w-olsztynie%2Fogloszenia%2Fzamowienia-publiczne%2Fzamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_fZ2Z%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1%26_101_INSTANCE_fZ2Z_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_fZ2Z_keywords%3D%26_101_INSTANCE_fZ2Z_delta%3D20%26_101_INSTANCE_fZ2Z_cur%3D2%26_101_INSTANCE_fZ2Z_andOperator%3Dtrue#p_p_id_101_INSTANCE_fZ2Z_

Natomiast tak wygląda strona UE dotycząca tego postępowania

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:458840-2017:TEXT:PL:HTML&tabId=4

 

Na koniec informacja dla dziennikarzy. Gdybyście mieli problem z uzyskaniem dokumentacji, a także pytań i odpowiedzi do tego postępowania, ze strony Izby Administracji Skarbowej, to służę pomocą. 

 

CDN.

22 lipca 2020   Komentarze (1)
przetargi  

Dlaczego wygrał Andrzej Duda?

W wyborach prezydenckich Andrzej Duda pokonał Rafała Trzaskowskiego 51,03% do 48,97%.

Na podstawie wyników z Państwowej Komisji Wyborczej pozwoliłem sobie prześledzić jak to się stało.

 

Andrzej Duda zdobył w pierwszej turze 43,50%. Oznaczało to, że w drugiej turze musiał powiększyć odsetek głosów o 14,97% by osiągnąć 50,01% (43,50%+14,97%=50,01%) i wygrać z Rafałem Trzaskowskim.

Rafał Trzaskowski zdobył w pierwszej turze 30,46%. Oznaczało to, że w drugiej turze musiał powiększyć odsetek głosów o 64,18% by osiągnąć 50,01% (30,46%+64,18%=50,01%) i wygrać z Andrzejem Dudą.

By wygrać, obaj musieli średnio uzyskać taki wzrost poparcia w drugiej turze w stosunku do pierwszej tury. I to niezależnie od tego, czy dotyczyło to miasta lub wsi, małej gminy czy dużego miasta.

 

Na uwagę zasługuje również fakt, że wzrost frekwencji w drugiej turze wyniósł 5,69% (64,51%+5,69%=68,18%).

 

Prześledźmy zatem w którym województwie i w jakich "grupach" który kandydat osiągnął "zamierzony" cel, czyli uzyskał taki wzrost poparcia, by móc wygrać. Przy okazji zobaczmy też, jak wyglądała frekwencja w poszczególnych "grupach".

 

Dla ułatwienia i zobrazowania wyniki z drugiej tury w poszczególnych "grupach" są w kolorach.

 

1. Dolnośląskie

2. Kujawsko - Pomorskie

 

3. Lubelskie

 

4. Lubuskie

 

5. Łódzkie

 

6. Małopolskie

 

7. Mazowieckie

 

8. Opolskie

 

9. PODKARPACKIE

 

10. Podlaskie

 

11. Pomorskie

 

12. Śląskie

 

13. Świętokrzyskie

 

14. Warmińsko - Mazurskie

 

15. Wielkopolskie

 

16. Zachodniopomorskie

 

17. Polska - ogółem

 

Mi osobiście nasuwają się od razu dwie konkluzje:

1. Wynika z tego, że w gminach i miastach, gdzie był wzrost frekwencji powyżej przeciętnej, to tam też Rafał Trzaskowski zyskał poparcie powyżej "planu", a tam gdzie wzrost frekwencji był poniżej przeciętnej, to Andrzej Duda zyskał poparcie powyżej "planu".

2. Ludzie z miast mówią, że wsie wybrały Prezydenta. Ale z tego zestawienia wynika, że Andrzej Duda zyskał poparcie ponad "plan" w miastach.

 

Miłego dnia życzę

15 lipca 2020   Komentarze (1)
polityka  
< 1 2 >
Jarek_koscielny | Blogi