• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Jarek Kościelny - Blog

O wszystkim i o niczym.

Kategorie postów

  • na tropie cba... (14)
  • ogólna i o niczym. (15)
  • polityka (13)
  • przetargi (9)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Ogólna i o niczym.

< 1 2 3 >

Ile kosztuje pracownik na godzinę

Niedawno na Twitterze napisałem, że zdecydowana większość JDG (Jednoosobowych Działalności Gospodarczych) i mikrofirm (zatrudniających do 9 pracowników) nie potrafi wyliczyć ile faktycznie kosztuje pracownik w przeliczeniu na godzinę.

 

Dostałem kilkanaście wiadomości z pytaniem, czy mógłbym podać faktyczny koszt na godzinę. Stwierdziłem, że łatwiej i szybciej będzie mi napisać krótki tekst na blogu.

 

Dane, które biorę do obliczeń: Wynagrodzenie stałe miesięczne na poziomie 3.020 zł brutto; zatrudnienie w miejscu zamieszkania, bez uczestnictwa w PPK, ukończony 26. rok życia, składka na FGŚP, ubezpieczenie wypadkowe 1,67%

 

By wyliczyć koszt pracownika dla pracodawcy na godzinę musimy dokonać dwóch wyliczeń. Po pierwsze musimy wyliczyć wszystkie koszty, a po drugie musimy wyliczyć faktyczne godziny pracy. Dopiero wtedy możemy dokonać dokładnego obliczenia kosztu każdej godziny.

 

Moje wyliczenie jest tylko przykładowe. W każdej firmie są inne stawki na różne pozycje. Są także inne świadczenia na rzecz pracowników, których nie wymieniam.

 

Zacznijmy zatem od kosztów

 

1. Wynagrodzenie brutto pracownika wynosi 3.020 zł (z którego pracownik otrzymuje 2.371,42 zł). Do tego doliczamy koszty pracodawcy 618,49 zł (ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, Fundusz pracy, FGŚP), co daje nam w sumie 3.638,49 zł. Do tego momentu jest to bardzo proste. Jest mnóstwo kalkulatorów wynagrodzeń na internecie i każdy może bezpłatnie z tego skorzystać.

 

W tym miejscu duża część osób robi proste wyliczenie. Średniomiesięcznie jest 21 dni roboczych x 8 godzin, to daje nam 168 godzin. Biorą zatem 3.638,49 zł / 168 godzin = 21,66 zł na godzinę. Zobaczymy jak bardzo odbiega ona od kosztów wyliczonych przeze mnie.

 

Do moich wyliczeń przeliczam wszystkie koszty w skali roku (w dalszej części zobaczycie dlaczego). Tak więc tą kwotę (3.638,49 zł) mnożymy x 12 miesięcy i otrzymujemy 43.661,88 zł.

 

2. Większość osób prowadzących JDG lub mikrofirmy nie prowadzi samemu kadr, tylko zleca to do biura rachunkowego. Oczywiście są różne stawki za taką usługę. Ja przyjąłem do wyliczeń 40 zł netto za miesiąc za każdego pracownika. Znowu przeliczamy to na rok i otrzymujemy 480,00 zł netto (VAT nie gra roli, ponieważ przyjmuję do swoich wyliczeń, że ktoś jest płatnikiem VAT).

 

3. Badania lekarskie. Dla moich obliczeń przyjmuję koszt na poziomie 150,00 zł. Przyjmuję też, że badania są ważne 3 lata. Tak więc koszt na rok wynosi 50,00 zł.

 

4. Ubrania "robocze". Dla moich wyliczeń przyjmuję średnioroczną kwotę na poziomie 250,00 zł.

 

5. Ekwiwalent na pranie. Ja do swoich wyliczeń przyjmuję kwotę 30,00 zł miesięcznie, co daje 360,00 zł rocznie.

 

6. Szkolenia. Ja do swoich wyliczeń przyjąłem kwotę 600,00 zł rocznie.

 

Podsumowanie

43.661,88 zł + 480,00 zł + 50,00 zł + 250,00 zł + 360,00 zł + 600,00 zł = 45.401,88 zł

 

Przejdźmy teraz do faktycznych godzin pracy

 

Zakładam do wyliczeń, że pracownik pracuje 5 dni w tygodniu po 8 godzin, co daje nam nominalnie 40 godzin pracy w tygodniu i 2.080 godzin pracy w roku (40 godzin x 52 tygodnie).

 

1. Rok ma 365 dni

 

2. W roku mamy 52 tygodnie, czyli 104 dni weekendu (sobota, niedziela), które musimy odjąć. Zostaje nam 261 dni.

 

3. W Polsce mamy 13 dni Świąt wolnych od pracy, które musimy znowu odjąć. Zostaje nam 248 dni.

 

4. Przyjmuję do wyliczeń, że pracownikowi przysłguje 26 dni urlopu, które musimy także odjąć. Zostaje nam 222 dni.

 

5. Pracownikowi przysługuje także 2 dni opieki, które także musimy odjąć. Zostaje nam 220 dni.

 

6. Ja przyjmuję, że przeciętny pracownik choruje w skali roku 10 dni roboczych, które musimy odjąć. Zostaje nam 210 dni. Jeśli pracownik nie choruje w danym roku, to możemy mu dać premię na święta.

 

7. Przyjmuję do wyliczeń, że pracownik jest 1 dzień na szkoleniu, który także musimy odjąć. Zostaje nam 209 dni.

 

8. Przerwa. Jest to punkt najczęściej pomijany w wyliczeniach kosztu pracy. Każdemu pracownikowi przysługuje 15 minut płatnej przerwy na 8 godzin pracy. 209 dni x 15 minut = 3.135 minut / 60 minut = 52,25 godzin / 8 godzin = 6,53 dnia, w zaokrągleniu 7 dni, które także musimy odjąć. Zostaje nam 202 dni.

 

Jest jeszcze jeden bardzo ważny punkt, który należy odliczyć. Jest to efektywny czas pracy, np. pracownik zaczyna pracę kilka minut później lub kończy kilka minut wcześniej, wykonuje czynności (sprzątanie miejsca pracy), które nie są jego faktyczną pracą. Jednak dla uproszczenia nie będę go brał tutaj pod uwagę.

 

Tak więc nasz pracownik faktycznie pracuje 202 dni, czyli 1.616 godzin rocznie, co daje nam niecałe 135 godzin miesięcznie.

 

Teraz możemy wreszcie wykonać obliczenie, ile kosztuje nas godzina pracy naszego pracownika.

 

45.401,88 zł kosztów rocznie / 1.616 godzin = 28,10 zł na godzinę.

 

Przypominam, że podana kwota jest "naszym" kosztem, przy której jako firma nie zarobiliśmy jeszcze ani jednego grosza.

 

Jeśli ktoś ma jakieś sugestie lub chciałby uzyskać wyliczenia dla konkretnych danych w jego przypadku, to proszę o komentarz lub maila na adres jarek.koscielny.jk@gmail.com

06 stycznia 2022   Dodaj komentarz
ogólna i o niczym.  

Ceny paliw Polska - Niemcy

Ceny paliwa są na ustach wszystkich. Pozwolę sobie więc zrobić nietypowe porównanie - niejako dolewając oliwy do ognia - cen paliw w Polsce i w Niemczech.

 

Rząd i media prorządowe pokazują jak tanie paliwa są w Polsce na tle innych krajów europejskich. Natomiast opozycja pokazuje hipokryzję rządu, który 10 lat temu bedąc w opozycji żądał obniżki akcyzy, by cena paliw na stacjach była niższa, a dzisiaj mówi, że nie wolno tego robić.

 

Moim zdaniem i rząd i opozycja mają racje. Zarówno 10 lat temu, jak i teraz, obniżenie akcyzy nie jest sensowne, ponieważ faktyczne obciążenie podatkowe w paliwach jest dużo niższe w Polsce niż w Niemczech, co poniżej wykażę. Jednocześnie wykażę też, że cena samych paliw bez obciążeń podatkowych jest w Polsce nie dużo niższa lub prawie taka sama jak w Niemczech.

 

No to zaczynamy

 

Dla swoich wyliczeń wziąłem pod uwagę następujące wartości

- kurs EUR / PLN 4,5733 (średni NBP z 15.10.2021r.)

- średnia cena PB 95 w Polsce z dnia 17.10.2021r. według autocentrum.pl - 5,88 PLN

- średnia cena E10 w Niemczech z dnia 17.10.2021r. według clever-tanken.de - 1,67 EUR

- średnia cena ON w Polsce z dnia 17.10.2021r. według autocentrum.pl - 5,87 PLN

- średnia cena Diesel w Niemczech z dnia 17.10.2021r. według clever-tanken.de - 1,565 EUR

 

PB 95

 

Cena na stacji paliw 5,88 PLN
w tym podatek VAT 23% 1,10 PLN
w tym podatek akcyzowy 1,51 PLN
w tym opłata paliwowa 0,17 PLN
w tym opłata emisyjna 0,08 PLN
Suma podatków i opłat 2,86 PLN
Cena PB95 bez podatków 3,02 PLN

 

Z tej tabeli wynika, że w cenie 5,88 PLN (100%) jest 2,86 PLN (48,64%) podatków i opłat, a tylko 3,02 PLN (51,36%) jest faktyczną ceną paliwa PB95.

 

E 10

 

Cena na stacji paliw 1,6700 EUR 7,6374 PLN
w tym podatek VAT 19% 0,2666 EUR 1,2194 PLN
w tym podatek energetyczny 0,6545 EUR 2,9932 PLN
w tym opłata CO2 0,0770 EUR 0,3521 PLN
w tym opłata od "paliw mineralnych" 0,0030 EUR 0,0137 PLN
Suma podatków i opłat 1,0011 EUR 4,5785 PLN
Cena E10 bez podatków 0,6689 EUR 3,0589 PLN

 

Z tej tabeli wynika, że w cenie 1,67 EUR - 7,64 PLN (100%) jest 1,00 EUR - 4,58 PLN (59,95%) podatków i opłat, a tylko 0,67 EUR - 3,06 PLN (40,05%) jest faktyczną ceną paliwa E10.

 

Wniosek:

 

Nominalnie cena paliwa PB95 jest w Polsce o 1,76 PLN na litrze tańsza niż w Niemczech, jednak różnica ta wynika tylko z mniejszego obciążenia podatków i opłat, ponieważ cena PB95 bez podatków i opłat jest w Polsce tylko o 0,04 PLN tańsza niż w Niemczech.

 

ON

 

Cena na stacji paliw 5,87 PLN
w tym podatek VAT 23% 1,10 PLN
w tym podatek akcyzowy 1,15 PLN
w tym opłata paliwowa 0,34 PLN
w tym opłata emisyjna 0,08 PLN
Suma podatków i opłat 2,67 PLN
Cena ON bez podatków 3,20 PLN

 

Z tej tabeli wynika, że w cenie 5,87 PLN (100%) jest 2,67 PLN (45,49%) podatków i opłat, a tylko 3,20 PLN (54,51%) jest faktyczną ceną paliwa ON.

 

DIESEL

 

Cena na stacji paliw 1,565 EUR 7,1572 PLN
w tym podatek VAT 19% 0,2499 EUR  1,1427 PLN 
 w tym podatek energetyczny 0,4704 EUR  2,1513 PLN 
w tym opłata CO2  0,0760 EUR 0,3476 PLN 
w tym opłata od "paliw mineralnych"  0,0020 EUR  0,0091 PLN 
Suma podatków i opłat  0,7983 EUR  3,6507 PLN 
Cena DIESEL bez podatków  0,7667 EUR  3,5065 PLN 

 

Z tej tabeli wynika, że w cenie 1,565 EUR - 7,16 PLN (100%) jest 0,80 EUR - 3,65 PLN (51,01%) podatków i opłat, a tylko 0,77 EUR - 3,51 PLN (48,99%) jest faktyczną ceną paliwa DIESEL.

 

Wniosek:

 

Nominalnie cena paliwa ON jest w Polsce o 1,29 PLN na litrze tańsza niż w Niemczech, jednak różnica ta wynika głównie z mniejszego obciążenia podatków i opłat, ponieważ cena ON bez podatków i opłat jest w Polsce tylko o 0,31 PLN tańsza niż w Niemczech.

 

Konkluzje:

 

1. Nominalnie cena paliw jest w Polsce dużo niższa niż w Niemczech.

2. W Polsce jest dużo niższe obciążenie paliw podatkami i opłatami niż w Niemczech.

3. Faktyczna cena paliw jest w Polsce taka sama jak w Niemczech (PB95 - 1% różnicy) lub trochę tańsza (ON - 10% różnicy).

4. Skoro faktyczna cena paliw w Polsce jest nieznacznie tańsza niż w Niemczech, a zarówno minimalne, jak i przeciętne wynagrodzenie w Niemczech jest dużo wyższe niż w Polsce, to nasuwa się pytanie, dlaczego państwowe koncerny ORLEN i LOTOS nie wykazują dużo większych zysków niż niemieckie koncerny lub dlaczego pracownicy ORLEN i LOTOS nie zarabiają tyle co pracownicy w Niemczech w tej samej branży?

 

Biorąc pod uwagę, że cena baryłki ropy jest podobna zarówno dla ORLENu / LOTOSu jak i dla koncernów w Niemczech, to nasuwa się kolejny oczywisty wniosek. Albo koncerny niemieckie mają dużo lepszą wydajność, albo ORLEN / LOTOS tak marnotrawi pieniądze w Polsce.

 

Tym miłym pytaniem pozdrawiam wszystkich i życzę miłego dnia.

18 października 2021   Komentarze (3)
ogólna i o niczym.  

Uchodźcy / Imigranci

Temat uchodźców / imigrantów jest na ustach prawie wszystkich w ostatnim czasie. Głównie - a właściwie jedynie - za sprawą fali uchodźców / imigrantów na granicy polsko - białoruskiej.

Każdy ma jakieś zdanie na ten temat. Więc pozwolę sobie napisać także moje zdanie na temat uchodźców / imigrantów w kontekście społecznym, ekonomicznym i bezpieczeństwa. Większość tych opisów ma pozytywny aspekt dla kraju przyjmującego uchodźców / imigrantów.

 

 

Kontekst społeczny

 

Podstawowym zarzutem pod kątem uchodźców / imigrantów jest, że jedyną rzeczą, którą ci uchodźcy / imigranci chcą, to szeroko rozumiany socjal. Częściowo jest to prawda, a częściowo jest to kłamstwo. Prawdą jest, że część imigrantów - nie uchodźców - chce tylko (podkreślam TYLKO) socjalu. Natomiast kłamstwem jest jest, że wszyscy chcą socjalu. Temat socjalu rozwinę trochę bardziej w kontekście ekonomicznym.

I tutaj musimy wziąć jedną, ale bardzo ważną rzecz, pod uwagę:

 

Wszyscy uchodźcy / imigranci chcą lepszego życia dla siebie i swoich rodzin.

 

Tutaj należy także wspomnieć, że Polacy mają bardzo dużą liczbę emigrantów na świecie (w stosunku do ludności). W 99% są to - używając języka przedstawicieli władzy - emigranci ekonomiczni. Czy państwa zachodnie powinni Polaków tak samo potępiać jak robią to polskie władze i spora część społeczeństwa? Przecież zarzut "wyłudzania" socjalu - w dużej mierze na dzieci - byłby jak najbardziej trafny.

W drugą stronę należy zadać sobie pytanie, czy wszystkim należy się socjal? I tutaj moja odpowiedź jest prosta. TAK, należy dać socjal wszystkim, ale tylko w początkowej - krótkiej - fazie. Po czym należy weryfikować, czy ten socjal się nadal należy.

 

Teraz niestety muszę podzielić uchodźców / imigrantów na dorosłych i dzieci.

 

Dorośli mają to do siebie, że mają już wpojone "uprzedzenia", a co za tym idzie, to fakt, że będąc na emigracji przez stosunkowo długi czas trzymają się swojego społeczeństwa i nie szukają kontaktów z "tubylcami". I jest to niezależne od narodowości czy kultury. Tak samo postępują Polacy za granicą. Jeśli mają dzieci, to ten okres jest krótszy. Jeśli nie mają dzieci, to ten okres jest dłuższy i potrafi nawet trwać kilkadziesiąt lat. Tak więc robienie imigrantom zarzutu z tego powodu, że trzymają się swojej społeczności, uważam za chybiony i oderwany od rzeczywistości.

 

Dzieci natomiast są inne. Tutaj muszę napisać krótką anegdotę. Jedna bardzo bliska mi osoba zawsze w tym kontekście powtarzała następujące zdania:

 

"Jak posadzisz w jednej piaskownicy dzieci różnych narodowości i kultur, to nie minie pół godziny jak wszystkie się będą razem bawić. Oczywiście będą się też razem kłócić. Natomiast to my dorośli ich rozdzielamy często mówiąc: Z tym się nie baw, bo on jest taki czy owaki."

 

Wielokrotnie to sam zaobserwowałem. Ba. Czasami sam się na tym złapałem, że powiedziałem "z tym się nie baw, bo ...". Mam jednak wrażenie, że nie jestem w tym odosobniony.

 

A to oznacza, że to my dorośli budujemy wśród dzieci uprzedzenia. Często nie mające nic wspólnego z rzeczywistością.

 

Często też słyszę zarzut wobec uchodźców / imigrantów, że jak przyjdą to zabiorą nam tożsamość i wiarę. Nigdy nie będę chyba w stanie zrozumieć takiego zarzutu, że ktoś może mi zabrać moją tożsamość i wiarę. Są bowiem trzy rzeczy, których nikt nie może zabrać: Tożsamość, wiara i wiedza. Ktoś może używając siły i / lub przemocy ograniczyć te trzy rzeczy, ale zabrać nie może.

 

Osobiście wśród znajomych mam bardzo dużo osób innej narodowości, kultury i wiary. Czy wszystkich uważam za dobrych? Nie, nie wszystkich uważam za dobrych. Ale tak samo nie wszyscy uważają mnie za dobrego. I nie widzę w tym nic nadzwyczajnego, wręcz odwrotnie uważam to za normalność.

 

Tak na zakończenie tego wątku napiszę, że większość krajów, które uważa się za potęgi, ma bardzo duży odsetek uchodźców / imigrantów. Niektóre nawet robią specjalne programy, by ściągnąć imigrantów w poszczególnych branżach.

 

 

Kontekst ekonomiczny

 

W tym miejscu postaram się wyszczególnić pojedyncze punkty i je opisać po kolei.

 

Ochrona granic

 

Żeby była jasność, to od razu nadmieniam, że granic należy chronić wszelkimi legalnymi (podkreślam LEGALNYMI) sposobami.

Do ochrony tych granic potrzebni są funkcjonariusze / ludzie i sprzęt.

Funkcjonariuszami są Polacy, tak więc ochrona granic daje miejsca pracy dla Polaków i wpływy podatkowe.

Sprzęt dostarczany do ochrony granic może co prawda być wyprodukowany w innych krajach, ale dostarczany jest przez firmy zarejestrowane i zatrudniające pracowników w Polsce. Tak więc znowu mamy korzyść w postaci miejsc pracy i podatków.

 

Ośrodki dla uchodźców / imigrantów

 

Każde państwo ma ośrodki dla uchodźców. Jednocześnie każde państwo ma problem z nagłą dużą falą uchodźców / imigrantów, bo nie ma na tyle ośrodków by ich pomieścić.

Te ośrodki muszą jednak zbudować i budują firmy zarejestrowane w Polsce i zatrudniające pracowników w Polsce. Ponadto także materiały dostarczane są z polskich firm. Tak więc ponownie ma to korzyść z punktu widzenia miejsc pracy i podatków.

 

"Obsługa" uchodźców / imigrantów

 

Do "obsługi" uchodźców / imigrantów są potrzebni urzędnicy, którzy przyjmują i rozpatrują róznego radzaju wnioski, także te dotyczące socjalu.

Zdecydowana większość tych urzędników to Polacy, więc znowu pojawia się aspekt miejsc pracy i podatków. Nawet w przypadku zatrudnienia obcokrajowców (np. tłumaczy), to prawie zawsze zapłacą oni w Polsce jakiś podatek.

 

Socjal

 

To ulubiony temat przeciwników uchodźców / imigrantów

Socjal można łatwo porównać do programu 500+. Dla wielu osób jest on bardzo pomocny, niektórym nie powinien się należeć, a także są osoby, które wykorzystują socjal nie w ten sposób, w jaki powinien być wykorzystany.

Osoby dla których socjal jest pomocny, wydają środki z tego socjalu na codzienne - w większości podstawowe - potrzeby. Gdzie wydają te środki? W okolicznych sklepach, które to płacą w Polsce podatki i zatrudniają w Polsce ludzi.

Tak więc w tym momencie nasuwa się automatycznie pytanie. Ile z tego socjalu jest pomocą dla uchodźców, a ile jest "pośrednią" pomocą dla polskich firm?

Osoby, którym socjal nie powinien się należeć, to z reguły osoby pracujące i dobrze zarabiające. I tutaj nie widzę jakoś dużego tematu do pisania.

Osoby, które wykorzystują socjal nie w ten sposób, w jaki powinien być wykorzystany. To zarzut, który ma swoje potwierdzenie w rzeczywistości. Tak samo jak niektórzy wykorzystują 500+ na zakup alkoholu, tak samo jak niektórzy Polacy za granicą ciągną socjal na dzieci pomimo tego, że dzieci tam nie ma, tak samo część uchodźców / imigrantów ciągnie socjal i wydaje je np. na używki lub wysyła do swoich rodzin w kraju pochodzenia. Takie zjawiska są przy każdym programie socjalnym i to niezależnie od kraju. Ba. Nawet obywatele danego kraju, w którym jest ten program socjalny wykorzystują go nie w tym celu w jakim został stworzony. Jednak nie jest to większość, a raczej mały odsetek, więc nie stoi to w sprzeczności z zasadnością całego programu socjalnego.

 

Często też słychać zarzut, że dlaczego mamy dawać socjal uchodźcom / imigrantom, skoro we własnym kraju mamy mnóstwo osób, które powinny otrzymać socjal, a jednak go nie mają.

Ciekawy w tym kontekście jest fakt, że takie zarzuty są w każdym kraju, nie tylko w Polsce. Również w każdym kraju są obywatele, którzy powinni dostać socjal, a go nie dostają.

Jednocześnie w żadnym kraju nie ma likwidacji danego socjalu. Dlaczego? Ano dlatego, że w zdecydowanej większości ten socjal jest sensowny.

 

Praca

 

Tutaj musimy podzielić na trzy części - praca na czarno, "normalna" praca i specjaliści

 

Praca na czarno

Oczywistym jest, że takie coś należy potępiać. Niemniej to zjawisko nie dotyczy tylko uchodźców / imigrantów, choć wśród uchodźców / imigrantów odsetek takiej sytuacji jest dużo większy, niż wśród obywateli danego kraju. Każdy kraj walczy z tym zjawiskiem. Często jest to jednak pozorna walka, bo władze każdego kraju dobrze wiedzą, że takie zjawisko przyczynia się także do szybszego rozwoju. Więc można rzec, że kraje walczą nie tyle ze zjawiskiem pracy na czarno, co z tym, by to zjawisko nie nabrało rozmiaru patologii. Ponadto często te prace na czarno są pracami chwilowymi / dorywczymi. Na marginesie tylko wspomnę, że do walki z pracą na czarno są tak samo potrzebni urzędnicy / funkcjonariusze -> miejsca pracy i podatki.

 

"Normalna" praca

Słowo "normalna" specjalnie wziąłem w cudzysłów, ponieważ w początkowej fazie prace wykonywane przez uchodźców / imigrantów, to są prace, które obywatele danego kraju nie chcą wykonywać i / lub które nie wymagają wielkich umiejętności. Oczywistym jest także, że część uchodźców / imigrantów szybko pokazuje swoje umiejętności / kwalifikacje i pracują w "swoich" zawodach. I tu kolejny raz. Te osoby przyczyniają się do rozwoju danego kraju oraz płacą podatki w danym kraju. Nawet jeśli oszczędzają i wysyłają swoje oszczędności do rodzimych krajów, to i tak zdecydowaną większość pieniędzy wydają w kraju w którym mieszkają.

 

Specjaliści

Wśród uchodźców / imigrantów są także specjaliści w swoich dziedzinach. Osobiście nie znam rozwiniętego kraju, który wyrzucałby specjalistów. Wręcz odwrotnie. Większość krajów ma specjalne programy pomocowe dla przyciągnięcia specjalistów z innych krajów. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu. Specjaliści przyczyniają się do dużo szybszego rozwoju danego kraju, a co za tym idzie, budują "potęgę" danego kraju. Często nie swojego ojczystego kraju.

 

W kontekście pracy uchodźców / imigrantów jest jeszcze jeden aspekt, na który ze względów poprawności politycznej, żadna władza publicznie nie wskazuje i się tym publicznie nie szczyci. Ja bym to nazwał "budowanie wyższości". Jest to przykre z powodów społecznych, niemniej przez takie coś pośrednio buduje się "wyższość" danego narodu nad obywatelami innych krajów, w tym przypadku uchodźców / imigrantów.

 

Ochrona środowiska

 

Dla wielu osób może to zabrzmieć dziwnie, ale uchodźcy / imigranci często przyczyniają się mimowolnie do porawy ochrony środowiska.

W krajach rozwiniętych - a do takich należy także powoli zaliczyć Polskę - społeczeństwo coraz mniej naprawia rzeczy i coraz częściej wyrzuca rzeczy jeszcze funkcjonujące. W związku z tym, że uchodźcy / imigranci najczęściej pochodzą z dużo biedniejszych krajów, to takie rzeczy stanowią dla nich stosunkowo dużą wartość w ich macierzystych krajach. Więc co robią? Zbierają lub kupują "za grosiki" te rzeczy i wysyłają je do swoich krajów. A wszyscy doskonale wiemy, że utylizacja jest bardzo drogim przedsięwzięciem. Wystarczy w tym kontekście przypomnieć sobie Polaków w latach 90-tych i popatrzeć co przywozili do Polski z zagranicy. Nawet nie trzeba się cofać do lat 90-tych. Do dzisiaj można to często obserwować w przypadku używanych samochodów. I tak samo właśnie w przypadku samochodów widzimy w Polsce już to zjawisko wywozu "starych" za granicę przez obywateli Ukrainy mieszkających i pracujących w Polsce.

 

Bezpieczeństwo

 

Bezspornym faktem jest, że odsetek przestępców wśród uchodźców / imigrantów jest wyższy niż odsetek przestępców w całym społeczeństwie danego kraju. Wynika to z wielu powodów, ale wymienię tylko dwa główne:

1. Duża liczba tych przestępców wśród uchodźców / imigrantów, to osoby, które już w macierzystych krajach mają przestępczą przeszłość i wyjechała / wyjeżdża, by uniknąć odpowiedzialności w swoim kraju

2. Część uchodźców / imigrantów nie widzi innej możliwości szybkiego wybicia się ze środowiska uchodźców / imigrantów, jak tylko poprzez "szybki zarobek" popełniając przestępstwo

 

W pierwszej kolejności wydawać by się mogło, że skoro tak jest, to jakie w ogóle mogą być pozytywne aspekty przyjmowania uchodźców / imigrantów w kontekście bezpieczeństwa. Paradoksalnie jednak tak jest, ponieważ:

 

1. W cywilizowanych, rozwiniętych krajach ogólnie przestępczość spada lub utrzymuje się na stałym poziomie. Jeśli natomiast przestępczość spada, to normalnym krokiem było by zmniejszenie liczebności policji. Na to jednak żaden kraj ani nie chce, ani nie może sobie pozwolić. Tak na wesoło powiem: "Liczba przestępców i liczba policjantów musi się zgadzać".

W tym kontekście mamy jeszcze aspekt propagandowy. Ponieważ przestępstwa popełniane przez obcokrajowców są dużo bardziej nośne medialnie, - i to w każdym kraju - to są wykorzystywane propagandowo przez media i władze. Paradoksalnie takie wykorzystanie prowadzi także do wzmocnienia tożsamości obywateli i "obywatelskiej czujności".

 

2. W kontekście "czujności obywatelskiej" faktem jest też to, że policja dostaje dużo więcej sygnałów od społeczeństwa o możliwych przestępstwach popełnionych przez uchodźców / imigrantów, niże przez rodzimych obywateli. Ten fakt poprawia także statystyki policyjne. A to znowu prowadzi do zwiększenia zaufania społeczeństwa do policji.

 

Nie byłbym sobą, gdybym nie napisał coś o służbach specjalnych w kontekście uchodźców / imigrantów. Tu jednak napiszę bardzo krótko.

 

Środowisko uchodźców / imigrantów jest wręcz idealnym miejscem "pracy" dla służb specjalnych. Mając ich u siebie, można dużo łatwiej "trenować" infiltrowanie środowiska przestępczego oraz budowanie swojej "siatki". Oczywiście nie poprzestaje się tylko na treningach. A mając tak dobrze zbudowaną infiltracje i siatkę, to można też zdobyte informacje wykorzystywać jako kartę przetargową wobec innych krajów. I na tym zakończę, bo mnie za bardzo korci napisać więcej.

 

Na tym kończę ten wpis. Proszę go potraktować jako "bazę" do rozmów. Jednocześnie przepraszam, jeśli chwilami tekst wydaje się trochę chaotyczny lub za mało precyzyjny.

 

Miłego popołudnia.

17 października 2021   Dodaj komentarz
ogólna i o niczym.  

PFR - Odcinek 5

Program "Mieszkanie+" lub jego nowa odsłona po uchwaleniu KPO to "dzieło", które nijak nie chce dobrze ruszyć z progów startowych.

 

Dzisiaj pozwolę sobie opisać jedną - kolejną - spółkę, która została powołana do programu "Mieszkanie+".

 

Jeśli program budowy mieszkań z KPO będzie wyglądał podobnie, to dużo osób przy tym zarobi.

 

Ta spółka to: FSMNW Warszawa 3 Sp. z o. o., a właściwie teraz FSMNW Warszawa 3 Sp. z o. o. w likwidacji.

 

Przedmiotem działalności spółki były następujące działy PKD

 

 

Za chwilę zobaczą Państwo, dlaczego taka - wydawać by się mogło - błachostka, jak przedmiot działalności, jest w tym przypadku bardzo ważna.

 

W sprawozdaniu finansowym za 2019r. jest załączony Rachunek Zysków i Strat.

 

 

Z tej części jasno wynika, że spółka nie osiągneła żadnych - podkreślam żadnych - dochodów ze swojej "normalnej" działalności. Miała natomiast koszty działalności operacyjnej, w dużej mierze "Usługi obce". Mając na uwadze, że spółka nie ponosiła żadnych kosztów z tytułu zatrudnienia pracowników, więc pradopodobnie pod tą pozycją są zawarte koszty mediów, koszty wynajmu "biura" oraz koszty "zarządu".

Może to budzić trochę kontrowersji z uwagi na fakt, że siedziba spółki mieści się w siedzibie PFR Nieruchomości S.A.

 

Przejdźmy jednak dalej w rachunku zysków i strat.

 

 

Spółka osiągneła stratę ze swojej działalności operacyjnej zarówno w 2018r. (-40.812,01 zł) jak i w 2019r. (-77.170,76 zł).

 

No ale skoro nic nie budowała, to nie jest to aż tak dziwne, wszak ponosiła koszty przez ten czas.

 

A teraz następuje szok. Spółka jednak miała zysk. I to zarówno w 2018r. jak i w 2019r.

 

 

Na czym wypracowała ten zysk?

 

Na odsetkach z udzielonych pożyczek / kredytów innym spółkom powołanym do programu "Mieszkanie+".

 

Na tych odsetkach wypracowała w dwa lata 1.545.622,37 zł zysku netto.

 

Jak sobie teraz spojrzymy na wpisany przedmiot działalności, to zobaczymy, że spółka nie ma wpisane "udzielanie pożyczek".

 

Od razu nasuwa się też kolejne pytanie.

 

Skoro formalnym właścicielem tej spółki i większości pozostałych spółek z programu "Mieszkanie+" jest Bank Gospodarstwa Krajowego, a także fakt, że wszystkie spółki są zarządzane przez PFR, to dlaczego BGK nie udzielał sam tych pożyczek tym "potrzebującym" spółkom?

 

Kolejną "kontrowersją" jest to, że 31.12.2020r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników (czyli BGK) podjęło uchwałę o likwidacji spółki.

 

Pomimo tego, że na swoje ostatnie pytania do BGK i PFR nie otrzymałem odpowiedzi, to pozwolę sobie wysłać kolejne.

 

Tak więc tradycyjnie w tym miejscu CDN...

06 maja 2021   Komentarze (1)
ogólna i o niczym.  

PFR - Odcinek 4

Dzisiaj ciąg dalszy programu "Mieszkanie+".

 

W dniu 19 kwietnia 2021r. napisałem maila z pytaniami do Ministerstwa Pracy, Rozwoju i Technologii.

 

 

W dniu 30 kwietnia 2021r. dostałem odpowiedź z Ministerstwa.

 

 

Ministerstwo od razu na wstępie informuje, że jest to program, który działa na zasadach komercyjnych. Oznacza to tyle, że działa on na zasadach rynkowych. Więc niekoniecznie muszą to być tanie mieszkania.

 

 

Ciekawe w tym miejscu jest to, że przez 5 lat działania programu, tylko w 18 lokalizacjach były lub nadal są prowadzone inwestycje. Z tej informacji nie wynika jednak, które inwestycje są zakończone, w trakcie realizacji, czy w trakcie przygotowań.

 

Dalej Ministerstwo podaje listę lokalizacji, które złożyły wniosek i zakwalifikowały się do dofinansowania.

 

 

Tutaj kilka ciekawostek.

 

1. Do programu "Mieszkanie+" przez 5 lat zakwalifikowało się 352 lokalizacje (miejscowości).

2. Wśród wymienionych lokalizacji zakwalifikowanych, są też te, w których już powstały inwestycje, jak np. Jarocin.

3. Przez te 5 lat PFR rozpoczął (i częściowo ukończył) tylko 18, czyli 5%.

4. Nie wiadomo co się dzieje z tymi zakwalifikowanymi lokalizacjami, ponieważ Ministerstwo tego nie wie.

 

Natomiast na moje drugie pytanie Ministerstwo odpowiada tak:

 

 

Ta odpowiedź jest zdumiewająca, ponieważ Ministerstwo, które nadzoruje program "Mieszkanie+", nie wie, jakie podmioty realizują te inwestycje i odsyła do PFR.

 

Przejdźmy zatem do listy spółek, które zostały powołane do realizacji programu "Mieszkanie+".

 

Lista w chronologii alfabetycznej. Możliwe, że jest więcej spółek powołanych do tego programu, ale nie udało mi się - narazie - więcej odkryć.

 

1. FSMNW Inwestycje Sp. z o. o.

 

Tą spółkę opisywałem już krótko w tekście na blogu (Link do tekstu na blogu)

 

2. FSMNW Katowice Sp. z o. o.

 

3. FSMNW Kraków Sp. z o. o.

 

4. FSMNW Poznań Sp. z o. o.

 

5. FSMNW Trójmiasto Sp. z o. o.

 

6. FSMNW Warszawa 1 Sp. z o. o.

 

7. FSMNW Warszawa 2 Sp. z o. o.

 

8. FSMNW Warszawa 3 w likwidacji Sp. z o. o.

 

Data rozpoczęcia likwidacji - wpis do KRS: 15.02.2021r.

 

9. FSMNW Warszawa 4 Sp. z o. o.

 

10. FSMNW Wrocław Sp. z o. o.

 

11. MDR Dębica Sp. z o. o.

 

12. MDR Gdańsk Kochanowskiego Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 31.07.2020r.

 

13. MDR Inwestycje 5 Sp. z o. o.

 

14. MDR Inwestycje 6 Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

15. MDR Inwestycje 7 Sp. z o. o.

 

16. MDR Inwestycje 8 Sp. z o. o.

 

17. MDR Inwestycje 12 Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 31.12.2020r.

 

18. MDR Inwestycje 13 Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

19. MDR Inwestycje 14 Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 31.07.2020r.

 

20. MDR Inwestycje 16 Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 31.07.2020r.

Data wznowienia działalności - wpis do KRS: 05.01.2021r.

 

Spólka sprzedana

 

21. MDR Jedlina - Zdrój Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

22. MDR Katowice 2 Sp. z o. o.

 

23. MDR Katowice Asnyka Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

24. MDR Katowice Sp. z o. o.

 

25. MDR Kraków Igołomska Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 16.03.2021r.

 

26. MDR Lublin Krochmalna Sp. z o. o.

 

27. MDR Łowicz Sp. z o. o.

 

28. MDR Mielec Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

29. MDR Mińsk Mazowiecki Sp. z o. o.

 

30. MDR Nakło nad Notecią Sp. z o. o.

 

31. MDR Nowy Targ Sp. z o. o.

 

32. MDR Oława Sp. z o. o.

 

33. MDR Poznań Wolne Tory Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

34. MDR Przemyśl Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

35. MDR Radom Sp. z o. o.

 

36. MDR Sianów Sp. z o. o.

 

37. MDR Skawina Sp. z o. o.

 

38. MDR Sochaczew Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 01.06.2020r.

Data wznowienia działalności - wpis do KRS: 13.01.2021r.

 

39. MDR Szczecin Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

40. MDR Szczecin Starkiewicza Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

41. MDR Świdnik Sp. z o. o.

 

42. MDR Toruń Sp. z o. o.

 

43. MDR Warszawa Ordona Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

44. MDR Warszawa Ratuszowa Sp. z o. o.

 

45. MDR Warszawa Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

46. MDR Wieluń Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

47. MDR Witnica Sp. z o. o.

 

48. MDR Wrocław Białowieska Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

49. MDR Wrocław Hermanowska Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

 

50. MDR Wrocław Zatorska Odolanowska Sp. z o. o.

 

51. MDR Września Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

Data wznowienia działalności - wpis do KRS: 09.12.2020r.

 

52. MDR Zakliczyn Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 31.07.2020r.

 

53. MDR Zamość Sp. z o. o

 

54. MP Biała Podlaska Sp. z o. o.

 

55. MP Inwestycje 2 Sp. z o. o.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 30.06.2020r.

Data wznowienia działalności - wpis do KRS: 18.08.2020r.

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 20.08.2020r.

 

56. MP inwestycje 3 Sp. z o. o.

 

57. MP Inwestycje Sp. z o. o.

 

Według BGK spółka w likwidacji. Brak wpisu w KRS na dzien 24.04.2021r.

 

58. MP Wałbrzych Sp. z o. o.

 

59. PFR Mieszkania S. A.

 

Data zawieszenia działalności - wpis do KRS: 26.02.2021r.

 

60. Projekt Municypalny Jarocin 1 Sp. z o. o.

 

61. Projekt Municypalny Kępice 1 Sp. z o. o.

 

62. Projekt Municypalny Kępno 1 Sp. z o. o.

 

63. Projekt Municypalny Nidzica 1 Sp. z o. o.

 

64. Projekt Municypalny Nysa TBS Sp. z o. o.

 

Spółka sprzedana - wpis do KRS: 24.01.2020r.

 

65. Projekt Municypalny Sulęcin 1 Sp. z o. o.

 

66. Projekt Municypalny Zgorzelec 1 Sp. z o. o.

 

67. Spółka Operacyjna Projektów Municypalnych Sp. z o. o.

 

Podsumowując na dzisiaj

 

Do programu "Mieszkanie+" zostało powołanych conajmniej 67 spółek.

 

Z tych 67 spółek:

 

- 2 zostały sprzedane

- 2 są w likwidacji

- 21 ma zawieszoną działalność

- 2 zawiesiły i wznowiły działalność

 

Tak więc "czynnych" spółek do programu "Mieszkanie+" jest 42.

 

 

Tradycyjnie CDN...

03 maja 2021   Dodaj komentarz
ogólna i o niczym.  
< 1 2 3 >
Jarek_koscielny | Blogi