• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Moblo.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Jarek Kościelny - Blog

O wszystkim i o niczym.

Kategorie postów

  • na tropie cba... (13)
  • ogólna i o niczym. (8)
  • polityka (12)
  • przetargi (9)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Ogólna i o niczym.

< 1 2 >

PFR - Odcienk 1

To pierwszy artykuł z serii: Jawne łamanie prawa przez Polski Fundusz Rozwoju

 

 

 

Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna (dalej: PFR) to spółka, która jest zarówno inwestorem, jak i organizatorem tarczy antykryzysowej.

 

 

Akcjonariuszami PFR według sprawozdania za 2019r. są:

 

- Skarb Państwa – 99,39%

- Bank Gospodarstwa Krajowego – 0,61%

 

 

Przy okazji specustawy Covidowej i tworzeniu tarczy finansowej przez PFR, dzięki głosom większości sejmowej PIS, PFR dostał dostęp m.in. do tajemnicy skarbowej. PFR jest także „odpowiedzialny” za Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK).

 

 

Mając to na uwadze pozwoliłem sobie popatrzeć, jak PFR podchodzi do przestrzegania prawa.

 

 

Na pierwszy rzut wziąłem podstawową ustawę, która dotyczy wszystkich spółek kapitałowych i osobowych, czyli Kodeks Spółek Handlowych (dalej: KSH).

 

 

Ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy KSH oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2019 poz. 1798) zostało zmienione kilka przepisów.

 

 

Jedną z najbardziej istotnych zmian była obligatoryjna dematerializacja akcji, czyli w skrócie „eliminacja” papierowych dokumentów akcji i zastąpienie ich rejestrem akcjonariuszy, który ma postać elektroniczną. Art. 328(1)§ 2 KSH po nowelizacji wskazuje, że rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych (z racji, że jest to kategoria usług maklerskich, wymagane jest zezwolenie Komisji Nadzoru Finansowego – podstawa prawna: art. 69 ust. 4 pkt 1 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi). 

 

 

Ponadto Spółki akcyjne zostały zobligowane do prowadzenia własnej strony internetowej, a na niej wydzielonego miejsca do komunikacji z akcjonariuszami (podstawa prawna: art. 5 § 5 KSH), w którym muszą podawać ogłoszenia wymagane przez prawo lub statut spółki.

 

 

Mając powyższe na uwadze, pozwoliłem sobie wysłać w dniu 19 lutego 2021 r. do PFR mail-a z pytaniami, którego treść przedstawiam poniżej:

 

 

 

 

 

 

W dniu 25 lutego br. dostałem odpowiedź z PFR – całość treści opublikowałem poniżej:

 

 

 

 

 

 

Dzisiaj mamy 6 kwietnia 2021 r., tak więc od mojego mail-a z pytaniami i odpowiedzią PFR minęło już 1,5 miesiąca. W okresie tym PFR mógł „zadziałać” i „naprawić” swoje błędy.

 

Przyjrzyjmy się zatem w pierwszej kolejności stronie (Link do strony PFR) 

 

Na stronie znajdujemy zakładkę „Relacje Inwestorskie”. Zamieszczono w niej m.in. raporty bieżące, raporty okresowe. Brak w niej jednak ogłoszeń typu: „wezwania do złożenia dokumentu akcji w spółce”, o czym pisałem w mail-u. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami KSH, wskazanych wezwań winno być 5, w odstępie czasu nie krótszymi niż 2 tygodnie i nie dłuższym niż 1 miesiąc, następujących po sobie.

 

Nie podejrzewając jednak zarządu PFR o brak znajomości prawa, uczciwie należy przyznać, że PFR znając w pełni swoich akcjonariuszy wysłał te wezwania pocztą tradycyjną.

Biorąc pod uwagę, że PFR zatrudnia z wybitnych specjalistów należy podkreślić, że aby uciąć wszelkie spekulacje, Zarząd PFR mógł opublikować wezwania w Monitorze Sądowym i Gospodarczym – opłata wynosi 0,70 zł za znak, nie mniej niż 60,00 zł. Czyżby Minister Sprawiedliwości nie udzielił specjalnego rabatu, a Zarząd chciał zaoszczędzić niespełna 300,00 zł na ogłoszeniu – pytanie to pozostawiam otwartym. 

 

Dla porównania pozwoliłem sobie odwiedzić stronę Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (Link do strony ARP) 

 

Poniżej to co zobaczyłem. Nie dość, że ARP ma zakładkę do kontaktu z akcjonariuszami (Link do strony ARP - dla akcjonariuszy), to ma także umieszczone na stronie wezwanie do złożenia akcji ARP S.A.

 

 

 

 

PFR posiada także 100% akcji w spółce PFR Nieruchomości S.A.

 

 

Ku mojemu zdziweniu, spółka ta ma zarówno zakładkę do kontaktu z akcjonariuszami, (Link do strony PFR Nieruchomości - dla akcjonariuszy)  

 

Są tam również wezwania do złożenia akcji PFR Nieruchomości S.A.Takich wezwań jest 5 (co spełnia wymogi przewidziane przepisami prawa), choć jedynym akcjonariuszem jest PFR.

 

Ciekawe dlaczego niektóre spółki, w których PFR jest zaangażowany jako akcjonariusz potrafią wypełniać swoje obowiązki przewidziane przepisami prawa, a inne – w tym sam PFR – tego nie potrafią.

 

 

 

Do tematu jeszcze wrócę. Tak więc tradycyjnie: CDN…

06 kwietnia 2021   Dodaj komentarz
ogólna i o niczym.  

Jak rząd manipuluje uszczelnieniem VAT

Dzisiaj postaram się pokazać z jaką hipokryzją mamy do czynienia w przypadku propagandy rządu o uszczelnianiu systemu VAT.

 

Nie będzie to w 100% dokładnie wyliczenie. Ma ono tylko z grubsza pokazać, że rzekome uszczelnianie VAT nie ma nic wspólnego z walką z mafiami VATowskimi.

 

Do tej prostej kalkulacji potrzebuję tylko trzy dane:

 

1. Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT

Tutaj za lata 2010 - 2018 posługiwałem się raportami NIK o kontroli budżetu. Dla 2019r. posłużył mi raport Ministerstwa Finansów. Dla 2020r. wziąłem szacunkowe dane o wykonaniu budżetu.

 

2. Inflacja

Tutaj posłużyłem się danymi GUS. Na "ogólną" inflację składa się wiele czynników. Jednak ze względów uproszczenia biorę pod uwagę tylko ogólny wskaźnik inflacji.

 

3. Wzrost PKB

Tutaj posłużyłem się danymi z raportów NIK i GUS. Także na wzrost PKB składają się różne czynniki. Jednak także ze względów uproszczenia biorę pod uwagę tylko ogólny wskaźnik wzrostu PKB.

 

Tak przeprowadzona kalkulacja jest oczywiście obarczona dużym błędem. Jednak nie zakłóca to nadto ogólnego obrazu kalkulacji.

 

W pozycji "Moja kalkulacja wpływów z tytułu VAT" robię proste obliczenie: Rzeczywiste wpływy z VAT w poprzednim roku + inflacja rzeczywista + wzrost PKB rzeczywisty = Moja kalkulacja

Przykład:

Wpływy z VAT w roku poprzednim - 100 mld zł + Inflacja 5 % = 105 mld zł + Wzrost PKB 5 % = 110,25 mld zł

 

 

2010 rok

 

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 107.880.300.000 zł

 

2011 rok

 

Planowana inflacja - 2,3 %

Planowany wzrost PKB - 3,5%

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 119.300.000.000 zł

 

Rzeczywista inflacja - 4,3 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 4,3 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 120.832.000.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 117.357.476.475 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - minus 3.472.523.525 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 2,96%

 

2012 rok

 

Planowana inflacja - 2,8 %

Planowany wzrost PKB - 2,5 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 132.165.000.000 zł

 

Rzeczywista inflacja - 3,7 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 1,9 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 120.000.700.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 127.683.536.896

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - 7.682.836.896

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 6,02 %

 

2013 rok

 

We wrześniu 2013r. była nowelizacja budżetu. Ja podaję dane z pierwotnej ustawy budżetowej, chyba że zaznaczono inaczej.

 

Planowana inflacja - 2,7 %

Planowany wzrost PKB - 2,2 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 113.000.000.000 zł (po nowelizacji)

 

Rzeczywista inflacja - 0,9 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 1,6 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 113.411.500.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 123.017.997.601 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - 9.606.497.601 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 7,81 %

 

2014 rok

 

Planowana inflacja - 2,4 %

Planowany wzrost PKB - 2,5 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 115.700.000.000 zł

 

Rzeczywista inflacja - 0,0 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 3,4 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 124.262.200.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 117.267.491.000 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - minus 6.994.709.000 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 5,97 %

 

2015 rok

 

W grudniu 2015r. była nowelizacja budżetu. Ja podaje dane z pierwotnej ustawy budżetowej, chyba że zaznaczono inaczej.

 

Planowana inflacja - 1,2 %

Planowany wzrost PKB - 3,4 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 121.301.000.000 zł (po nowelizacji)

 

Rzeczywista inflacja - minus 0,9 % (realna deflacja)

Rzeczywisty wzrost PKB - 3,6 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 123.120.800.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 127.577.018.447 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - 4.456.218.447 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 3,49 %

 

2016 rok

 

W listopadzie i grudniu 2016r. były nowelizacje budżetu. Ja podaje dane z pierwotnej ustawy budżetowej, chyba że zaznaczono inaczej 

 

Planowana inflacja - 1,7 %

Planowany wzrost PKB - 3,8 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 128.683.000.000 zł (po nowelizacji)

 

Rzeczywista inflacja - minus 0,6 % (realna deflacja)

Rzeczywisty wzrost PKB - 2,7 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 126.584.100.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 125.686.391.230 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - minus 897.708.770 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 0,71 %

 

Od 1 lipca 2016r. obowiązek JPK.VAT dla dużych podmiotów gospodarczych.

 

2017 rok

 

W listopadzie i grudniu 2017r. były nowelizacje budżetu. Ja podaje dane z pierwotnej ustawy budżetowej, chyba że zaznaczono inaczej 

 

Planowana inflacja - 1,3 %

Planowany wzrost PKB - 3,6 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 143.483.000.000 zł (po nowelizacji)

 

Rzeczywista inflacja - 2,0 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 4,6 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 156.801.200.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 135.055.107.972 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - minus 21.746.092.028 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 16,11 %

 

Od 1 stycznia 2017r. obowiązek JPK.VAT dla małych i średnich podmiotów gospodarczych.

 

2018 rok

 

Planowana inflacja - 2,3 %

Planowany wzrost PKB - 3,8 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 166.000.000.000 zł

 

Rzeczywista inflacja - 1,6 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 5,1 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 174.947.100.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 167.434.830.179 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - minus 7.512.269.821 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 4,49 %

 

Od 1 stycznia 2018r. obowiązek JPK.VAT dla mikro przedsiębiorców.

 

2019 rok

 

Planowana inflacja - 2,3 %

Planowany wzrost PKB - 3,8 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 179.600.000.000 zł

 

Rzeczywista inflacja - 2,3 %

Rzeczywisty wzrost PKB - 4,0 %

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 180.891.751.000 zł

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 186.129.718.632 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - 5.237.967.632 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 2,81 %

 

2020 rok

 

W listopadzie i grudniu 2020r. była nowelizacja budżetu. Ja podaje dane z pierwotnej ustawy budżetowej, chyba że zaznaczono inaczej 

 

Planowana inflacja - 2,5 %

Planowany wzrost PKB - 3,7 %

Planowane wpływy do budżetu z tytułu VAT - 196.500.000.000 zł 

 

Rzeczywista inflacja - 3,4 %

Rzeczywisty wzrost PKB - minus 2,8 % (szacunek GUS, nie ma jeszcze dokładnych danych)

Rzeczywiste wpływy do budżetu z tytułu VAT - 186.889.800.000 zł (+/- 1 miliard zł, ponieważ dane pochodzą z szacunkowego wykonania budżetu za 2020r.)

 

Moja kalkulacja wpływów do budżetu z tytułu VAT - 181.804.892.559 zł

 

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w zł - minus 5.084.907.441 zł

Odchyłka wpływów do mojej kalkulacji w % - 2,80 % 

 

 

Przeliczmy sobie średnio jak duże są odchyłki faktyczne od mojej prostej kalkulacji.

 

Lata 2011 - 2015

 

Średnia odchyłka w % - 5,25 %

Realnie wpływy do budżetu z tytułu VAT były średnio o 1,68 % mniejsze niż moje kalkulacje.

 

Lata 2016 - 2020

 

Średnia odchyłka w % - 5,38 %

Realnie wpływy do budżetu z tytułu VAT były średnio o 4,26 % większe niż moje kalkulacje.

 

Lata 2011 - 2020

 

Średnia odchyłka w % - 5,32 %

Realnie wpływy do budżetu z tytułu VAT były średnio o 1,29 % większe niż moje kalkulacje.

 

Przy tak prostej kalkulacji trzeba mieć na uwadze duży margines błędu.

 

Zauważymy jednak, że jedynym rokiem, w którym drastycznie różni się moja kalkulacja od rzeczywistych wpływów z tytułu VAT, jest 2017 rok. Jest to pierwszy rok, w którym JPK.VAT zaczął obowiązywać małe i średnie przedsiębiorstwa, czyli zdecydowaną większość podmiotów gospodarczych w Polsce.

Jeśli byśmy z wyliczeń średnich odjeli 2017r. to wyjdzie, że średnia odchyłka od mojej kalkulacji w latach 2016 - 2020 wyniosła by tylko 2,70 %, średnie wpływy do budżetu były by większe o 1,30 % od mojej kalkulacji, a w latach 2011 - 2020 odchyłka wyniosła by średnio 4,12 %.

 

Z tego prostego wyliczenia wynika, że jedynym uszczelnieniem podatku VAT było wprowadzenie JPK.VAT. Należy jednak pamiętać o tym, że JPK.VAT został wprowadzony ustawą z września 2015r., natomiast obowiązek przekazywania comiesięcznie plików JPK.VAT został wprowadzony ustawą z maja 2016r. 

 

CDN...

12 lutego 2021   Komentarze (2)
ogólna i o niczym.  

Ukryte podatki i opłaty

Tytuł może być mylący, ale wpadłem na pomysł prostego pokazania jak dużo jest ukrytych podatków, opłat i inflacji.

 

Bardziej właściwy byłby tytuł:

 

"Gdzie znikają pieniądze"

 

Rząd regularnie twierdzi, że obniża podatki i wprowadza dodatki socjalne (500+), dzięki czemu społeczeństwu żyje się dużo lepiej na przestrzeni ostatnich 5 lat.

 

Dla moich prostych obliczeń przyjąłem rodzinę 4-osobową. Dwoje pracujących rodziców z dwójką dzieci. Z góry też informuje, że jest to proste wyliczenie i trudno jest je przyjąć jako odzwierciedlające większość przypadków.

Ma ono dać tylko pretekst do dyskusji i zastanowienia się, jak bardzo rząd mija się z prawdą w swoich przekazach.

 

2015 rok

 

Minimalne wynagrodzenie - 1.750 zł brutto, co daje około 1.285 zł netto.

Inflacja - minus 0,9 % (realna deflacja, czyli obniżka cen)

 

Dwoje rodziców pracujących otrzymuje razem 2.570 zł netto co miesiąc.

 

Do dalszych wyliczeń przyjmijmy, że ta rodzina nic nie odkładała i nic nie pożyczała by żyć. Czyli potocznie żyła od pierwszego do pierwszego.

 

Oznacza to także, że ta rodzina wydawała co miesiąc 2.570 zł na swoje utrzymanie.

 

2016 rok

 

Minimalne wynagrodzenie - 1.850 zł brutto, co daje około 1.355 zł netto

Inflacja - minus 0,6 % (realna deflacja, czyli obniżka cen)

 

Dwoje rodziców pracujących otrzymuje razem 2.710 zł netto co miesiąc.

 

Na swoje utrzymanie wydają 2.555 zł (wydatki z 2015r. - deflacja 0,6%)

 

Program 500+ ruszył w kwietniu, ale nie biorę go pod uwagę, by nie zaburzyć obrazu

 

Rodzice powinni móc odkładać 155 zł miesięcznie (2.710 zł - 2.555 zł).

 

Rodzice powinni móc odkładać 155 zł więcej miesięcznie niż w 2015r. 

 

2017 rok

 

Minimalne wynagrodzenie - 2.000 zł brutto, co daje około 1.460 zł netto co miesiąc

500+ na drugie dziecko - 500 zł

Inflacja - 2 %

 

Dwoje rodziców pracujących otrzymuje razem (z 500+) 2.920 zł netto co miesiąc

 

Na swoje utrzymanie wydają 2.607 zł (wydatki z 2016r. + inflacja 2 %)

 

Rodzice powinni móc odkładać 813 zł miesięcznie.

 

Rodzice powinni móc odkładać 658 zł (813 zł - 155 zł) więcej miesięcznie niż w 2016r.

Rodzice powinni móc odkładać 850 zł więcej miesięcznie niż w 2015r.

 

2018 rok

 

Minimalne wynagrodzenie - 2.100 zł brutto, co daje około 1.530 zł netto co miesiąc

500+ na drugie dziecko - 500 zł

Inflacja - 1,6 %

 

Dwoje rodziców pracujących otrzymuje razem (z 500+) 3.560 zł netto co miesiąc

 

Na swoje utrzymanie wydają 2.649 zł (wydatki z 2017r. + inflacja 1,6 %)

 

Rodzice powinni móc odkładać 911 zł miesięcznie.

 

Rodzice powinni móc odkładać 98 zł więcej miesięcznie niż w 2017r.

Rodzice powinni móc odkładać 990 zł więcej miesięcznie niż w  2015r.

 

2019 rok

 

Minimalne wynagrodzenie - 2.250 zł brutto, co daje około 1.630 zł netto co miesiąc

500+ na drugie dziecko - 500 zł

Inflacja - 2,3 %

 

Dwoje rodziców pracujących otrzymuje razem (z 500+) 3.760 zł netto co miesiąc

 

Na swoje utrzymanie wydają 2.710 zł (wydatki z 2018r. + inflacja 2,3 %)

 

Od lipca 2019r. weszło 500+ na każde dziecko, ale także w tym przypadku nie biorę tego pod uwagę

 

Rodzice powinni móc odkładać 1.050 zł miesięcznie.

 

Rodzice powinni móc odkładać 139 zł więcej miesięcznie niż w 2018r.

Rodzice powinni móc odkładać 1.190 zł miesięcznie względem 2015r.

 

2020 rok

 

Minimalne wynagrodzenie - 2.600 zł brutto, co daje około 1.920 zł netto co miesiąc

500+ na każde dziecko - 1.000 zł

Inflacja - 3,4 %

 

Dwoje rodziców pracujących otrzymuje razem (z 500+) 4.840 zł netto co miesiąc

 

Na swoje utrzymanie wydają 2.803 zł (wydatki z 2019r. + inflacja 3,4 %)

 

Rodzice powinni móc odkładać 2.037 zł miesięcznie.

 

Rodzice powinni móc odkładać 987 zł więcej miesięcznie niż w 2019r.

Rodzice powinni móc odkładać 2.270 zł miesięcznie względem 2015r.

 

 

Dane o inflacji wziąłem ze strony GUS. Inflacja powinna odzwierciedlać średni koszyk zakupów i kosztów. (Link do inflacji GUS)

 

 

Mając na uwadze powyższe dane, to teraz trzeba sobie odpowiedzieć na następujące pytania:

 

1. Czy jesteście w stanie odkładać 2.270 zł więcej miesięcznie w porównaniu do 2015r?

2. A może kupujecie dużo więcej rzeczy / artykułów niz w 2015r.?

 

Jeśli jednak nie jesteś w stanie odkładać o 2.270 zł więcej miesięcznie niż w 2015r. lub nie kupujesz dużo więcej rzeczy, to oznacza, że płacisz dużo więcej podatków i/lub opłat. Jest też duże prawdopodobieństwo, że realna inflacja (inflacja to też podatek) jest dużo wyższa niż podaje to GUS.

 

CDN ...

11 lutego 2021   Komentarze (2)
ogólna i o niczym.  

SUDOP prowadzony przez UOKiK

Przy pisaniu tekstu do Pomocy publicznej otrzymanej przez spółki z grupy PKN ORLEN (Link do tekstu) natrafiłem na kilka ciekawostek (śmiesznych i chwilami przerażających) w systemie SUDOP.

 

SUDOP to System Udostępniania Danych O Pomocy Publicznej prowadzony przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 

Na wstępie od razu zaznaczam, że UOKiK odrzuca od siebie wszelką odpowiedzialność za prowadzenie SUDOP.

 

 

Po przeczytaniu tych ciekawostek poniżej moi Czytelnicy nie będą zdziwieni, że UOKiK odrzuca od siebie wszelką odpowiedzialność za SUDOP.

 

 

1. Brak przedsiębiorcy w bazie przedsiębiorców

 

Wyszukiwarka SUDOP działa na podstawie NIP przedsiębiorstwa / spółki.

 

I tak dla przykładu Kopalnia Soli Lubień Sp. z o. o. (grupa PKN ORLEN) posiada NIP 5252580436

 

Po wpisaniu tego NIP w wyszukiwarkę pojawia się informacja, że "brak przedsiębiorcy w bazie przedsiębiorców".

 

 

Zastanawiające jest skąd SUDOP ma bazę przedsiębiorców, ponieważ wszystkie dostępne internetowe serwisy gospodarcze posiadają tą spółkę w swojej bazie. Interesujące jest także to, że powyższa spółka to nie jest jedyny przypadek. Takich przypadków jest - w mojej opiniii - dość dużo.

 

 

2. Zamiana numeru NIP

 

Ten przypadek jest dużo bardziej bulwersujący i przerażający, ponieważ w SUDOP pod NIP'em konkretnej spółki figuruje np. osoba fizyczna. 

 

I tak Bank Gospodarstwa Krajowego posiada NIP 5250012372

 

 

Natomiast według SUDOP, to pod tym NIP kryje się niejaki Domiański Krzysztof

 

 

Jest to przerażające, ponieważ w SUDOP nie są pokazywane faktyczne, tylko fałszywe dane. Co więcej, to według SUDOP pod tym samym NIP jest zarówno - w tym przypadku - instytucja, jak i osoba fizyczna.

 

By pokazać, że nie jest to odosobniony przypadek, poniżej dwa zdjęcia. Alior Bank S.A który zamienia się w Jokiel Marcin.

 

 

Tak więc kolejny przykład, że nie jest to odosobniony przypadek.

 

 

3. Podmioty, które nie składają informacji

 

Źrodłem informacji w SUDOP są sprawozdania o udzielonej pomocy publicznej

 

 

Poniżej treść art. 32 wskazanej ustawy

 

 

Moi czytelnicy na pewno pamiętają tekst o próbie zamiatania przez rzeszowską delegaturę CBA pod dywan nieprawidłowości w Urzędzie Miasta w Kolbuszowej. (Link do tekstu)

 

Pozwoliłem więc sobie sprawdzić, jak Urząd Miasta w Kolbuszowej wypełnia swoje ustawowe obowiązki.

 

Jako przykład wziąłem fundację, która otrzymała w ostatnich latach pomoc publiczną w postaci umorzenia podatku od gruntów i budynków.

 

 

A teraz wydruk z SUDOP na temat wskazanej fundacji.

 

 

Z tego wynika, że faktycznie fudacja otrzymywała pomoc publiczną w latach 2012-2018r. Natomiast Urząd Miasta w Kolbuszowej nie wypełniał swojego obowiązku i nie zamieszczał tej informacji w sprawozdaniach.

 

Miłej niedzieli

 

CDN...

23 stycznia 2021   Dodaj komentarz
ogólna i o niczym.  

Pomoc publiczna dla grupy PKN Orlen

Mając na uwadze liczne wypowiedzi Prezesa PKN Orlen, Pana Daniela Obajtka, o tym, jak bardzo spółki z grupy PKN Orlen są zaangażowane w pomoc państwu polskiemu w czasie epidemi COVID-19, pozwoliłem sobie sprawdzić ile spółki z grupy PKN Orlen same uzyskały pomocy publicznej od 1 stycznia 2020r.

 

W skład grupy PKN Orlen na dzień 31 grudnia 2019r. wchodziło 68 spółek, w tym 58 spółek zależnych.

 

Moja "weryfikacja" obejmuje polskie spółki podane w raporcie zintegrowanym za 2019r. Z dużą dozą prawdopodobieństwa można wnioskować, że spółki zagraniczne także otrzymały pomoc publiczną w krajach zarejestrowania. Niemniej jest to moje przypuszczenie, ponieważ nie będę tego weryfikował w każdym kraju.

 

Nie weryfikowałem także, czy podane spółki nie posiadają kolejnych spółek - córek, co jest bardzo możliwe.

 

Opis "Brak otrzymanej pomocy publicznej" oznacza, że na stronie UOKiK nie ma wykazanej pomocy publicznej lub (co zastanawiające) na stronie UOKiK nie ma spółki o takim NIP (na ten temat zrobię osobny któtki wpis na blogu). 

 

Zaczynamy

 

1. PKN ORLEN S.A. - NIP: 7740001454

 

Otrzymana pomoc publiczna - 12.603.601,88 PLN

 

 

2. ORLEN Asfalt Sp. z o. o. - NIP: 6281876045

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

3. ORLEN POŁUDNIE S.A. - NIP: 6280000977

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

4. ORLEN Oil Sp. z o. o. - NIP: 6751190702

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

5. ANWIL S.A. - NIP: 8880004938

 

Otrzymana pomoc publiczna - 7.678.731,00 PLN

 

 

6. IKS Solino S.A. - NIP: 5560800684

 

Otrzymana pomoc publiczna - 1.688.754,62 PLN

 

 

7. ORLEN Paliwa Sp. z o. o. - NIP: 8141019514

 

Otrzymana pomoc publiczna - 129.900,00 PLN

 

 

8. Ship - Service S.A. - NIP: 8510307492

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

9. Kopalnia Soli Lubień Sp. z o. o. - NIP: 5252580436

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

10. Baltic Power Sp. z o. o. - NIP: 5272668625

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

11. Basell ORLEN Polyolefins Sp. z o. o. - NIP: 7742745992

 

Otrzymana pomoc publiczna - 3.889.574,63 PLN

 

 

12. Basell ORLEN Polyolefins Sprzedaż Sp. z o. o. - NIP: 5262710975

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

13. Energomedia Sp. z o. o. - NIP: 6281875399

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

14. Konsorcjum Olejów Przepracowanych - Organizacja Odzysku S.A. - NIP: 6842276912

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

15. ORLEN Koltrans Sp. z o. o. - NIP: 7742658299

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

16. ORLEN Eko Sp. z o. o. - NIP 7742816522

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

17. ORLEN Aviation Sp. z o. o. - NIP: 5221776204

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

18. ORLEN Serwis S.A. - NIP: 7743221601

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

19. ORLEN Centrum Serwisowe Sp. z o. o. - NIP: 7542673302

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

20. ORLEN Budonaft Sp. z o. o. - NIP: 6750002101

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

21. ORLEN Upstream Sp. z o. o. - NIP: 5222808691

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

22. FX Energy Poland Sp. z o. o. - NIP: 5212751481

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

23. ORLEN Administracja Sp. z o. o. - NIP: 7742894628

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

24. ORLEN Ochrona Sp. z o. o. - NIP: 7742396528

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

25. ORLEN Laboratorium S.A. - NIP: 7742743094

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

26. ORLEN Projekt S.A. - NIP: 7742372663

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

27. ORLEN Centrum Usług Korporacyjnych Sp. z o. o. - NIP: 7742937208

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

28. Płocki Park Przemysłowo - Technologiczny S.A. - NIP: 7742816545

 

Otrzymana pomoc publiczna - 16.184,00 PLN

 

 

29. Centrum Edukacji Sp. z o. o. - NIP: 7742502290

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

30. ORLEN Usługi Finansowe Sp. z o. o. - NIP: 5223159438

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

31. Sigma BIS S.A. - NIP: 5272731826

 

Brak otrzymanej pomocy publicznej

 

 

Na 32 polskie spółki podane w raporcie zintegrowanym PKN ORLEN za 2019r., 6 spółek otrzymało tylko w 2020r. pomoc publiczną.

 

Pomoc publiczna otrzymana przez spółki z grupy PKN ORLEN wyniosła 26.006.746,13 PLN.

 

PKN ORLEN podaje, że w grupie zatrudnionych jest ponad 22.000 osób. Oznacza to, że na każdą zatrudnioną osobę PKN ORLEN otrzymał pomoc publiczną w wysokości prawie 1.200 PLN w 2020r.

 

Miłego weekendu wszystkim

 

CDN... 

 

 

 

21 stycznia 2021   Dodaj komentarz
ogólna i o niczym.  
< 1 2 >
Jarek_koscielny | Blogi