Ceny paliw Polska - Niemcy
Ceny paliwa są na ustach wszystkich. Pozwolę sobie więc zrobić nietypowe porównanie - niejako dolewając oliwy do ognia - cen paliw w Polsce i w Niemczech.
Rząd i media prorządowe pokazują jak tanie paliwa są w Polsce na tle innych krajów europejskich. Natomiast opozycja pokazuje hipokryzję rządu, który 10 lat temu bedąc w opozycji żądał obniżki akcyzy, by cena paliw na stacjach była niższa, a dzisiaj mówi, że nie wolno tego robić.
Moim zdaniem i rząd i opozycja mają racje. Zarówno 10 lat temu, jak i teraz, obniżenie akcyzy nie jest sensowne, ponieważ faktyczne obciążenie podatkowe w paliwach jest dużo niższe w Polsce niż w Niemczech, co poniżej wykażę. Jednocześnie wykażę też, że cena samych paliw bez obciążeń podatkowych jest w Polsce nie dużo niższa lub prawie taka sama jak w Niemczech.
No to zaczynamy
Dla swoich wyliczeń wziąłem pod uwagę następujące wartości
- kurs EUR / PLN 4,5733 (średni NBP z 15.10.2021r.)
- średnia cena PB 95 w Polsce z dnia 17.10.2021r. według autocentrum.pl - 5,88 PLN
- średnia cena E10 w Niemczech z dnia 17.10.2021r. według clever-tanken.de - 1,67 EUR
- średnia cena ON w Polsce z dnia 17.10.2021r. według autocentrum.pl - 5,87 PLN
- średnia cena Diesel w Niemczech z dnia 17.10.2021r. według clever-tanken.de - 1,565 EUR
PB 95
Cena na stacji paliw | 5,88 PLN |
w tym podatek VAT 23% | 1,10 PLN |
w tym podatek akcyzowy | 1,51 PLN |
w tym opłata paliwowa | 0,17 PLN |
w tym opłata emisyjna | 0,08 PLN |
Suma podatków i opłat | 2,86 PLN |
Cena PB95 bez podatków | 3,02 PLN |
Z tej tabeli wynika, że w cenie 5,88 PLN (100%) jest 2,86 PLN (48,64%) podatków i opłat, a tylko 3,02 PLN (51,36%) jest faktyczną ceną paliwa PB95.
E 10
Cena na stacji paliw | 1,6700 EUR | 7,6374 PLN |
w tym podatek VAT 19% | 0,2666 EUR | 1,2194 PLN |
w tym podatek energetyczny | 0,6545 EUR | 2,9932 PLN |
w tym opłata CO2 | 0,0770 EUR | 0,3521 PLN |
w tym opłata od "paliw mineralnych" | 0,0030 EUR | 0,0137 PLN |
Suma podatków i opłat | 1,0011 EUR | 4,5785 PLN |
Cena E10 bez podatków | 0,6689 EUR | 3,0589 PLN |
Z tej tabeli wynika, że w cenie 1,67 EUR - 7,64 PLN (100%) jest 1,00 EUR - 4,58 PLN (59,95%) podatków i opłat, a tylko 0,67 EUR - 3,06 PLN (40,05%) jest faktyczną ceną paliwa E10.
Wniosek:
Nominalnie cena paliwa PB95 jest w Polsce o 1,76 PLN na litrze tańsza niż w Niemczech, jednak różnica ta wynika tylko z mniejszego obciążenia podatków i opłat, ponieważ cena PB95 bez podatków i opłat jest w Polsce tylko o 0,04 PLN tańsza niż w Niemczech.
ON
Cena na stacji paliw | 5,87 PLN |
w tym podatek VAT 23% | 1,10 PLN |
w tym podatek akcyzowy | 1,15 PLN |
w tym opłata paliwowa | 0,34 PLN |
w tym opłata emisyjna | 0,08 PLN |
Suma podatków i opłat | 2,67 PLN |
Cena ON bez podatków | 3,20 PLN |
Z tej tabeli wynika, że w cenie 5,87 PLN (100%) jest 2,67 PLN (45,49%) podatków i opłat, a tylko 3,20 PLN (54,51%) jest faktyczną ceną paliwa ON.
DIESEL
Cena na stacji paliw | 1,565 EUR | 7,1572 PLN |
w tym podatek VAT 19% | 0,2499 EUR | 1,1427 PLN |
w tym podatek energetyczny | 0,4704 EUR | 2,1513 PLN |
w tym opłata CO2 | 0,0760 EUR | 0,3476 PLN |
w tym opłata od "paliw mineralnych" | 0,0020 EUR | 0,0091 PLN |
Suma podatków i opłat | 0,7983 EUR | 3,6507 PLN |
Cena DIESEL bez podatków | 0,7667 EUR | 3,5065 PLN |
Z tej tabeli wynika, że w cenie 1,565 EUR - 7,16 PLN (100%) jest 0,80 EUR - 3,65 PLN (51,01%) podatków i opłat, a tylko 0,77 EUR - 3,51 PLN (48,99%) jest faktyczną ceną paliwa DIESEL.
Wniosek:
Nominalnie cena paliwa ON jest w Polsce o 1,29 PLN na litrze tańsza niż w Niemczech, jednak różnica ta wynika głównie z mniejszego obciążenia podatków i opłat, ponieważ cena ON bez podatków i opłat jest w Polsce tylko o 0,31 PLN tańsza niż w Niemczech.
Konkluzje:
1. Nominalnie cena paliw jest w Polsce dużo niższa niż w Niemczech.
2. W Polsce jest dużo niższe obciążenie paliw podatkami i opłatami niż w Niemczech.
3. Faktyczna cena paliw jest w Polsce taka sama jak w Niemczech (PB95 - 1% różnicy) lub trochę tańsza (ON - 10% różnicy).
4. Skoro faktyczna cena paliw w Polsce jest nieznacznie tańsza niż w Niemczech, a zarówno minimalne, jak i przeciętne wynagrodzenie w Niemczech jest dużo wyższe niż w Polsce, to nasuwa się pytanie, dlaczego państwowe koncerny ORLEN i LOTOS nie wykazują dużo większych zysków niż niemieckie koncerny lub dlaczego pracownicy ORLEN i LOTOS nie zarabiają tyle co pracownicy w Niemczech w tej samej branży?
Biorąc pod uwagę, że cena baryłki ropy jest podobna zarówno dla ORLENu / LOTOSu jak i dla koncernów w Niemczech, to nasuwa się kolejny oczywisty wniosek. Albo koncerny niemieckie mają dużo lepszą wydajność, albo ORLEN / LOTOS tak marnotrawi pieniądze w Polsce.
Tym miłym pytaniem pozdrawiam wszystkich i życzę miłego dnia.