• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Jarek Kościelny - Blog

O wszystkim i o niczym.

Kategorie postów

  • na tropie cba... (14)
  • ogólna i o niczym. (15)
  • polityka (13)
  • przetargi (9)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Na tropie cba..., strona 1

< 1 2 3 >

Kontrola Zarządcza (Compliance) w CBA

Kontrola zarządcza - czyli Oksymoron zarządzania w CBA

 

W rozdziale VI ustawy o finansach publicznych (dalej: ufp) od lat zdefiniowane są kwestie dotyczące kontroli zarządczej oraz koordynacji kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych (art. 68 - art. 71 ufp).

 

Na podstawie art. 70 § 4 ufp, Minister kierujący działem może zobowiązać kierownika w dziale do (...) składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej przez niego jednostki. Natomiast zgodnie z art. 70 § 5 ufp, oświadczenia o stanie kontroli zarządczej podlegają publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Na podstawie dyspozycji art. 70 § 6 ufp, w rozporządzeniu z dnia 2 grudnia 2010r. określił wzór oświadczenia o kontroli zarządczej, który zaprezentowano poniżej.

 

 

 

 

 

Niestety, pomimo, że Szef CBA wydał Zarządzenie Nr 37/17 w sprawie systemu kontroli zarządczej w CBA z dnia 18 grudnia 2017r., to sam łamie ufp, bowiem nie publikuje Oświadczenia na Biuletynie Informacji Publicznej.

 

W tym miejscu nasuwają się następujące pytania, które powinny być zadane przez członków Sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych - a także dziennikarzy - Szefowi CBA.

 

1. Czy brak realizacji ustawowych obowiązków przez Szefa CBA poprzez niepublikowanie obligatoryjnej informacji na BIP podyktowany jest próba ukrycia braku kontroli zarządczej choćby w zakresie nieprawidłowości w Funduszu Operacyjnym tej "Służby specjalnej troski", jaką jest CBA?

 

2. Czy zaistniały przypadki naruszenia zasad i wartości etycznych?

 

3. Czy w CBA określono sposób reagowania w przypadku nieetycznego zachowania funkcjonariusza?

 

4. Czy zaistniały przypadki niewywiązania się przez funkcjonariuszy z obowiązków?

 

5. Czy obowiązujący system wynagrodzeń i awansów pozwala efektywnie zarządzać podległymi funkcjonariuszami?

 

6. Czy zakres obowiązków i odpowiedzialności jest aktualizowany i odpowiada faktycznie wykonywanym obowiązkom?

 

7. Czy na bieżąco monitorowany jest stan zaawansowania realizacji powierzonych funkcjonariuszom zadań?

 

8. Czy zidentyfikowane ryzyka - o ile w ogóle zostały zidentyfikowane - są poddawane bieżącej analizie?

 

9. czy dla danego ryzyka określa się osoby odpowiedzialne za zarządzanie tym ryzykiem (tak zwany "właściciel ryzyka")?

 

10. Czy zidentyfikowano funkcjonariuszy, którzy ze względu na swoją szczególną wiedzę, doświadczenie lub umiejętności posiadają kluczowe znaczenie dla CBA oraz których odejście zagroziło by ciągłością funkcjonowania CBA?

 

11. Czy istnieją procedury służące zapewnieniu bezpieczeństwa danych i systemów informatycznych?

 

12. Czy stosowane formy spraowwania nadzoru są dokumentowane (protokoły z odpraw, karty nadzoru, itp.)?

 

13. Czy ujawniono przypadki uchybień lub nieprawidłowości w sprawowaniu nadzoru przez osoby do tego wyznaczone?

 

14. Cz w świetle obowiązujących regulacji w zakresie zarządzania i nadzoru nad powierzonym mieniem / informacjami / danymi można stwierdzić, że ochrona tych zasobów jest procesem realizowanym właściwie?

 

15. Czy ujawniono przypadki utraty mienia / informacji / danych?

 

16. Czy zaistniały przypadki podejmowania decyzji i zatwierdzaniu dokumentów finansowych przez osoby nieposiadające do tego formalnego upoważnienia?

 

17. Czy dostosowano istniejące systemy do standardów kontroli zarządczej?

 

18. Czy działania mające na celu wzdrożenie standardów kontroli zarządczej można ocenić na poziomie zadowalającym?

 

Rzeczywista i zgodna z prawdą odpowiedź na powyższe pytania wykazała by, jak fatalnie ta "instytucja" jest zarządzana. 

 

Natomiast z całą stanowczością mogę stwierdzić, że na większość z tych pytań jestem w stanie przedstawić powszechnie dostępne dokumenty, które świadczą o braku jakiejkolwiek kontroli we wskazanych obszarach.

 

W związku z roczpoczętym dzisiaj posiedzeniem Sejmu RP i dzisiejszym posiedzeniem Sejmowej Komisji ds. Służb Specjalnych (KSS) pozwoliłem sobie wysłać te pytania do CBA a także do wiadomości wszystkich członków KSS.

 

Więc tradycyjnie w tym miejscu. CDN ...

18 listopada 2020   Komentarze (2)
na tropie cba...  

Próba zamiatania pod dywan odcinek 2

Niedawno pisałem o "próbie zamiatania pod dywan" przez rzeszowską delegaturę CBA afer związanych z PIS. (link do tekstu)

 

Po otrzymanej odpowiedzi, że Urząd Miasta w Kolbuszowej musi uzyskać "opinię" CBA, czy może przekazać protokół z kontroli, pozwoliłem sobie wysłać 24.09.2020r. moją replikę do Urzędu Miasta w Kolbuszowej.

 

 

 

Po moim piśmie nastąpiła "chwila" ciszy. 

Aż 12 października 2020r. Urząd Miasta w Kolbuszowej odpisał, że umieścił protokół z kontroli na swojej stronie BIP.

 

Link do Protokołu kontroli na stronie BIP Kolbuszowa

 

Jest to chyba pierwszy przypadek w Polsce, by Urząd zamieścił na swojej stronie Protokół z kontroli CBA.

 

Niemniej po przeczytaniu protokołu CBA i stanowiska Burmistrza Kolbuszowej dotyczącego protokołu z kontroli pozwoliłem sobie 14.10.2020r. napisać kolejne pismo z pytaniami do Urzędu Miasta w Kolbuszowej.

 

 

Cierpliwie czekam na odpowiedź na moje pytania.

 

Mając jednak na uwadze, że z protokołu można wyczytać wiele nieprawidłowiści, które jasno wskazują na niedopełnienie obowiązków, w dniu wczorajszym (16.10.2020r.) napisałem do Prokuratury Krajowej zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Z treści zawiadomienia czytelnicy mogą się także dowiedzieć, dlaczego zawiadomienie skierowałem do Prokuratury Krajowej, a nie - w normalnych warunkach - do właściwej miejscowo.

 

 

 

 

Poniżej pokażę Czytelnikom jak powinna wyglądać zgodna z przepisami decyzja Urzędu o odroczeniu lub umorzeniu podatku od nieruchomości lub środków transportu, tak zwanych podatkach lokalnych. 

Przykład pokażę na podstawie decyzji o odroczeniu podatku od nieruchomości. Niemniej tak samo - albo przynajmniej podobnie - powinny wyglądać decyzje o umorzeniu podatków lokalnych.

Przepraszam z góry za dość dużą część zamazanych danych, ale te dane mogły by prowadzić do identyfikacji danej firmy, a także zawierają dane finansowe. 

 

 

 

 

A teraz tylko jeden wycinek z protokołu kontroli - zeznania inspektora Finansów Urzędu Miejskiego w Kolbuszowej

 

 

 

 

Kończąc ten teskt, zapowiadam już kolejny "odcinek", ponieważ miałem przybliżyć parę znanych nazwisk z tym związanych. 

 

Tak więc niebawem CDN ...

 

Miłej i spokojnej niedzieli

 

17 października 2020   Dodaj komentarz
na tropie cba...  

Skutki desantu z CBA do ABW

Ta historia zaczęła się przypadkowo.

 

W dniu wczorajszym (wtorek 6 października 2020r.) Rzecznik Koordynatora ds. Służb Specjalnych pochwalił się na Twitterze nową stroną Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

 

 

W pierwszej kolejności pozwoliłem sobie nawet zrobić RT z żartobliwym komentarzem na temat szachów, ponieważ uważam, że ABW ma w swoim zakresie zadania, które wymagają więcej niż dobrą pamięć, które nie są "zero-jedynkowe" i które wymagają więcej niż "zwykłego algorytmu".

 

Coś mnie jednak tknęło by zobaczyć na nowej stronie ABW, czy przypadkiem nie umieścili oświadczeń majątkowych kierownictwa ABW. Niestety, ale nie chcą wypełniać swoich ustawowych obowiązków w tym zakresie.

 

Od dłuższego czasu nie przeglądałem przetargów ABW, ponieważ "chłopaki" się pilnowali z przetargami. Dzisiaj jednak będąc już na stronie ABW spojrzałem na przetargi. 

 

Ukazał mi się jeden aktualny przetarg na "dostawę energii elektrycznej" Link do strony przetargu 

 

 

Zdumienie nastąpiło po otworzeniu Załącznika nr 1 - Lokalizacje wraz z planowaną ilością zużycia energii w ciągu dwóch lat.

Na liście są tak oczywiste adresy jak ul. Rakowiecka 2A w Warszawie (centrala ABW)

 

 

Szukałem więc adresu rzeszowskiego, czyli Wydziału Zamiejscowego (po likwidacji delegatury przez Chlora) w Rzeszowie Delegatury ABW w Lublinie na ul. Dąbrowskiego 30.

 

Nie ma takiego na liście. Jest natomiast ulica Lubelska 11.

 

 

 

Jest to "zwykły" budynek.

 

 

Ciekawostką jest także to, że mieści się on prawie naprzeciwko nowo wybudowanego Urzędu Marszałkowskiego.

 

Takich ciekawych adresów jest na liście dużo więcej.

 

Ponieważ uważam, że conajmniej kilka adresów nie powinno się znaleźć na ogólnodostępnej liście, to pozwoliłem sobie wysłać o 1:45 w nocy maila do ABW (DOIN, Rzecznik) z informacją, że po godzinie 9:00 rano opublikuję na blogu tekst o tym, mając tą - prawdopodobnie błędną - nadzieję, że ABW usunie ze strony wskazany załącznik.

 

 

Kończąc dzisiejszy tekst użyję odwrotnego określenia: Oby nie było CDN...

07 października 2020   Komentarze (5)
na tropie cba...  

Próba zamiatania pod dywan

Czy rzeszowska delegatura CBA wspólnie i w porozumieniu "zamiata pod dywan" afery PIS na Podkarpaciu?

 

Takie pytanie, nie tylko na Podkarpaciu, zadaje sobie coraz więcej osób. Postanowiłem to zweryfikować.

 

W dniu 8 września 2020r. na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej zwróciłem się do Urzędu Miasta w Kolbuszowej (Podkarpacie - polska Bawaria wg Kaczyńskiego) o udostępnienie protokołu pokontrolnego CBA dotyczącego postępowania w sprawie udzielania wybranym osobom fizycznym i prawnym ulg w spłacie zaległego podatku przez Burmistrza Kolbuszowej w latach 2012-2018.

Jednocześnie w piśmie wskazałem, że przedmiotowa informacja jest informacją publiczną, bowiem w podobnej sprawie orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku.

 

Poniżej treść wysłanego przeze mnie pisma za pośrednictwem ePUAP.

 

 

 

Niestety w dniu 22 września 2020r. otrzymałem pismo, w którym poinformowano mnie o wyznaczeniu nowego terminu do załatwienia sprawy. W uzasadnieniu podano, że wydłużenie terminu podyktowane jest koniecznością uzyskania opinii Centralnego Biura Antykorupcyjnego, jako wytwórcy protokołu z kontroli, wskazującej czy informacja może zostać udostępniona zgodnie ze złożonym wnioskiem.

 

Ponadto w otrzymanym piśmie pan Krzysztof Matejek - sekretarz Urzędu Miasta Kolbuszowej - mija się z prawdą, o ile nie kłamie bezczelnie (co jest ostatnio domeną polityków PIS), stwierdzając, że: "(...) protokół nie stanowi jeszcze wersji końcowej postępowania kontrolnego (...).

Zgodnie bowiem z art. 44 ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym: wyniki przeprowadzonej kontroli funkcjonariusz kontrolujący przedstawia w protokole kontroli. Protokół kontroli zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku kontroli oraz ocenę ustalonych nieprawidłowości, z uwzględnieniem przyczyn powstania, zakresu i skutków tych nieprawidłowości oraz osób za nie odpowiedzialnych.

Działania podejmowane po sporządzeniu protokołu kontroli zostały opisane w art. 46 przywołanej ustawy o CBA i nie mają nic wspólnego z moim żądaniem.

 

Poniżej oryginał treści otrzymanego pisma:

 

 

 

W tym miejscu warto także pokazać czytelnikom treść pisma S-850/20 z dnia 13 marca 2020r. wystosowanym z upoważnienia Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zgodnie z którego treścią przedmiotowa kontrola została zakończona w dniu 5 lutego 2020r.

 

 

 

Na marginesie wspomnę, że w dniu 8 września 2020r. wysłałem podobny wniosek do innego Urzędu, w którym CBA przeprowadzało kontrolę, i otrzymałem protokół z kontroli po kilku dniach.

 

 A teraz standardowo seria pytań:

 

1. Czy Sekretarz Urzędu Miasta Kolbuszowej zdaje sobie sprawę ze skali nieprawidłowości wykrytych w trakcie kontroli, a być może przestępstw popełnionych przez Burmistrza Miasta Kolbuszowej (co powinien ustalić niezależny Prokurator) konfabuluje lub nie rozumie czym jest protokół z kontroli, a czym są czynności pokontrolne i teoretycznie obawia się narażenia siebie na odpowiedzialność karną opisaną w art. 241 kodeksu karnego?

 

2. Czy "czystki etniczne" przeprowadzone w rzeszowskiej delegaturze CBA końcem 2019r. były związane z wykryciem przestępstw przez polityków PIS na Podkarpaciu, w tym w Kolbuszowej? Moim czytelnikom przypominam, że ze służbą w delegaturze "pożegnał" się wówczas jej dyrektor "Iphone" oraz dwóch naczelników, a kilku innych funkcjonariuszy zostało zastraszonych!! To wtedy zastępca Szefa CBA Bogdan Sakowicz (zwany Berią) oraz ówczesny Szef CBA Ernest Bejda (który odszedł w atmosferze skandalu związanego z defraudacją pieniędzy z funduszu operacyjnego) dokonali desantu z Warszawy Karola Łukomskiego powierzając mu pełnienie obowiązków dyrektora delegatury. Po przeprowadzonej przez Karola Łukomskiego eksterminacji uczciwych funkcjonariuszy, w ostatnich dniach przed swoim odejściem, Ernest Bejda w nagrodę "mianuje" Karola Łukomskiego pełnoprawnym Dyrektorem Delegatury CBA w Rzeszowie.

 

3. Czy Sekretarz zdaje sobie sprawę, że swoim działaniem wypełnia znamiona deliktu określonego w art. 23 ustawy o dostępie do informacji publicznej?

 

4. Czy po upływie 8 miesięcy od sporządzenia protokołu z kontroli zostało złożone przez CBA zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa do Prokuratury, jak ma to miejsce w przypadku innych wynikowych kontroli prowadzonych przez CBA? W tym miejscu informuję, że w podobnej sprawie CBA złożyło zawiadomienie do Prokuratury na "cudowne dziecko PIS" - Prezydenta Stalowej Woli. 

 

5. Czy Karol Łukomski - merdając ogonkiem do polityków PIS - zdaje sobie sprawę z tego, że w przyszłości może narazić siebie na odpowiedzialność z art. 231 kodeksu karnego?

 

6. Czy wytwórca dokumentu - protokołu kontroli - nadał mu którąkolwiek klauzulę - zastrzeżone (Z), poufne (PF), tajne (O), ściśle tajne (OO), że pan Sekretarz odmawia przesłania informacji publicznej? Przypominam, że w tym samym dniu wysłałem podobne pytanie do innego Urzędu i bez żadnych pytań dostałem odpowiedź wraz z protokołem.

 

Powyższe "zbiegi okoliczności" bez wątpienia świadczą albo o "biegunce umysłowej" Sekretarza Urzędu Miasta w Kolbuszowej albo o zmowie łączącej PIS i CBA.

 

Kończąc dzisiejszy tekst wszystkich zainteresowanych podstawą prawną żądanej przeze mnie informacji publicznej zachęcam do zapoznania się z treścią wyroku:

II SAB/Gd-110/18 - Wyrok WSA w Gdańsku z 2019-02-12

 

W ten jesienny piękny weekend pozdrawiam moich czytelników, jednocześnie informując, że niebawem dalsza część tego "spektaklu". 

Tak więc CDN...

04 października 2020   Dodaj komentarz
na tropie cba...  

CBA i Compliance (zgodność)

Wczoraj CBA opublikowało na swojej stronie tekst "CBA promotorem zgodności" (link)

Artykuł został dodany przez "Gabinet Szefa CBA". W tym miejscu wydaje się to mało istotne, jednak w późniejszej części mojego tekstu nabierze odpowiedniego znaczenia.

Jako załącznik jest dodany plik PDF - "Wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym"

Na wstępie jest "list" od Szefa CBA 

 

 

 

Nie wrzucam całych wytycznych, ponieważ przeczytanie ich miejscami przyparawia mnie o mdłości.

Zastanawia mnie jednak ile publicznych pieniędzy zostało wydane na te "wytyczne"?

Zastanawia mnie także, czy tak jak te "wytyczne" wygląda cały "program przeciwdziałania korupcji" w wykonaniu rządu PIS.

 

Przejdźmy jednak do istoty mojego tekstu.

 

Dyrektorem "Gabinetu Szefa CBA" jest pan dr Robert Lizak. Pan Lizak Dyrektorem został po tym, jak Pani Iwona Czerniec opuściła to stanowisko i została Dyrektorem Biura Finansów CBA, ponieważ ze stanowiskiem musiał się pożegnać Daniel Art - oficjalnie odchodząc na emeryturę. Na marginesie tylko zapytam z ciekawości, czy Pan Lizak odnalazł się już w "burdelu" papierkowym jaki pozostawiła po sobie Pani Czerniec.

 

Pan Lizak - jako "wybitny specjalista" - będzie 29 października 2020r. prelegentem "online" w "Instytucie Compliance" Przeciwdziałanie korupcji (link). 

Nie było by w tym nic nadzwyczajnego (o ile Pan Lizak dostał zgodę Szefa CBA na takie działanie), gdyby nie wspomniany "Instytut Compliance".

Jak wynika ze strony "Instytutu Compliance", to 18 maja 2016r. "Instytut Compliance" przeprowadził zamknięte szkolenie dla funkcjonariuszy CBA z zakresu compliance (link).

 

Przejdźmy zatem do "ciekawostek" związanych z "Instytutem Compliance". A jest ich cały szereg.

 

Jak wynika z dokumentów rejestrowych, to Instytut Compliance Sp. z o. o., z siedzibą w Słubicach (69-100) przy ul. Kościuszki 1, KRS 0000601887, został założony przez dwóch wspólników, którzy także są członkami zarządu.

1. Profesor nauk prawnych (specjalnie pogrubiam) Bartosz Makowicz

2. Doktor nauk prawnych Bartosz Jędrzej Jagura

 

Przyjrzyjmy się zatem jak powstała i jak działa ta spółka

 

10 lutego 2016r. obaj Panowie zawierają umowę spółki "Instytut Compiance" Sp. z o. o.

 

 

11 lutego 2016r. Sąd Rejonowy w Zielonej Górze, VIII Wydział Gospodarczy KRS dokonuje rejestracji spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym. 

 

 

Oczywiście nie jest to sprzeczne z przepisami prawa. Jednak w praktyce zdarza się to bardzo rzadko, by Sąd rejestrował spółkę w ciągu jednego dnia. Jak to się potocznie mówi, by takie rzeczy się działy, to ktoś musi mieć "chody" i "znajomości" lub skorzystał ze wzorca.

 

Przypomnijmy, że 18 maja 2016r. "Instytut Compliance" przeprowadził szkolenie dla funkcjonariuszy CBA. Raptem 3 miesiące od rejestracji, ta spółka "szkoli" funkcjonariuszy CBA - służby specjalnej (chociaż osobiście wolę określenie Policji Politycznej, ponieważ dużo bardziej odzwierciedla sposób działania).

 

Widząc te rzeczy - automatycznie - sprawdziłem ogólnodostępne dane finansowe spółki. Niestety online nie jest dostępne sprawozdanie za 2016r. Jednak w sprawozdaniu za 2017r. - a dokładnie w Rachunku Zysków i Strat (RZiS) oraz w Bilansie są dane za 2016r.

Przypominam ponownie, że "Instytut Compliance" jest zarządzany przez profesora oraz doktora nauk prawnych.

 

Nieprawidłowości, które rzucają się od razu w oczy, to:

1. Bilans

Aktywa razem - 34.647,28 zł

 

 

Pasywa razem - 39.240,28 zł

 

 

Dla niewtajemniczonych, podstawową zasadą rachunkowości (wtłaczaną już nawet na podstawach rachunkowości w liceach ekonomicznych), jest zasada równowagi bilansowej - aktywa w każdej chwili muszą być równe pasywom - równość ta musi zachodzić zawsze, po każdej operacji gospodarczej

 

2. Informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego za 2017r.

Dla spółki "Instytut Compliance" "okres rozliczeniowy" zaczyna się 1 marca 2017r,

 

 

chociaż z wyciągu KRS wynika, że to 31 grudnia 2016r zakończył się poprzedni "rok obrotowy".

 

 

Czy tłumaczeniem będzie "oczywista omyłka pisarska"?

 

3. Co zatwierdziło Walne Zgromadzenie Wspólników

 

Data odbycia Walnego Zgromadzenia Wspólników to 28 luty 2018r.

 

 

Natomiast Bilans został podpisany 31 marca 2018r.

 

 

Ciekawy jestem co wspólnicy w takim razie zatwierdzili na WZW? 

 

Nie są to jedyne nieprawidłowości i ciekawostki z "Instytutu Compliance".

 

Jeśli natomiast weźmiemy pod uwagę tylko te wskazane powyżej, to nie dziwi mnie już wcale, jak CBA dokonuje analiz i kontroli, skoro są szkoleni przez takich "fachowców", którzy nie potrafią nawet sumy aktywów i pasywów w bilansie zrównać.

 

Do tematu jeszcze wrócę, tak więc CDN...

29 września 2020   Dodaj komentarz
na tropie cba...  
< 1 2 3 >
Jarek_koscielny | Blogi