• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Jarek Kościelny - Blog

O wszystkim i o niczym.

Kategorie postów

  • na tropie cba... (14)
  • ogólna i o niczym. (12)
  • polityka (13)
  • przetargi (9)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Przetargi, strona 1

< 1 2 >

Komentarz do artykułu Rzeczpospolitej na...

Przeczytałem całe artykuły, które ukazały się w dniu dzisiejszym w Rzeczpospolitej napisane przez Panią Izabelę Kacprzak i Panią Grażynę Zawadkę.

 

"Służby jadą w luksusie" na pierwszej stronie.

 

Cyt: "...Warunki przetargu spełniają tylko dwa modele: Audi S3 Sportback i BMW M135i xDrive"

 

Warunki w części III opisanego przetargu spełnia tylko Audi S3 (8V). BMW M135i xDrive ma o 3mm za duży prześwit, tym samym nie spełnia wymagań.

Niestety nader często zdarza się w Polsce, że Zamawiający tak "pisze" Specyfikację Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ), że możliwość ubiegania się o dany przetarg ma tylko bardzo wąskie grono wykonawców, lub wręcz jak w tym przypadku, warunki spełnia tylko jeden wykonawca.

W przypadku tego przetargu dochodzi to, że Izba Administracji Skarbowej (IAS) tak napisała SIWZ, że spełnić warunki mogą tylko samochody z grupy VW-AUDI. Pisałem o tym na moim blogu, po ukazaniu się wielu artykułów w różnych mediach. 

https://jarekkoscielny.blogi.pl/wpis,tak-ias-ustawia-przetarg-pod-audi-vw.html

 

Cyt: "Według funkcjonariuszy KAS z tajnych wydziałów, do których mają trafić te samochody, kupowanie sportowych, charakterystycznych aut w jawnym przetargu ich dekonspiruje i mija się z celem."

 

W pełni zgadzam się z tym twierdzeniem.

 

Cyt: "- To decyzja nieprzemyślana i moim zdaniem wynika ze słabości KAS...- mówi płk Grzegorz Małecki

 

Pewnie, że jest to decyzja nieprzemyślana. Szczególnie jeśli wierzyć (ja nie wierzę) tłumaczeniom IAS, że samochody miały być przeznaczone dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych. 

 

Cyt: "...zakupy dla celów operacyjnych powinny się odbywać w innym trybie niż zamówienia publiczne. Sam publiczny przetarg taki zakup dekonspiruje..."

 

Pewnie, że powinny odbywać się w innym trybie. 

 

Cyt: "... A jakiekolwiek wyjątkowe specyfikacje powinny zwracać uwagę opinii publicznej i instytucji nadzorujących zamówienia publiczne - uważa Wojtunik."

 

Opinia publiczna wiele razy zwraca na takie "kwiatki" uwagę. Natomiast instytucje powołane do nadzoru i kontroli nieprawidłowości nic z tym nie robią. Albo wręcz przeciwnie. Same "ustawiają" tak przetargi, by wygrać mógł tylko jeden wykonawca. Najlepszym tego przykładem był unieważniony po medialnej burzy przetarg organizowany przez CBA na SUVa, w którym to wygrać mógł tylko Land Rover Defender 110.

 

Cyt: "... A gen. Adam Rapacki ... Niestety, bywa tak, że kupuje się drogie samochody rzekomo dla służb, a tak naprawdę po to, żeby w pierwszej koleności wozić nimi dygnitarzy..."

 

Tak to też wygląda w tym przypadku. 

 

Cyt: "... Bardziej pożądane przez służby są samochody typowe, nierzucające się w oczy, niebudzące skojarzeń ..."

 

I tak i nie. Ale tutaj uważam, że mój komentarz nie jest przeznaczony dla wszystkich czytelników. 

 

Cyt: "... Nie wszystkie działania realizowane przez funkcjonariuszy mają charakter tajny, a każdy zakup prowadzony przez instytucje publiczne realizowany jest w oparciu o ustawę - Prawo zamówień publicznych. Można także realizować zamówienie poza tą ustawą, ale w ściśle określonych przypadkach, które w naszej ocenie, w tej sprawie, nie zaistniały - odpowiada Izba."

 

W tym miejscu IAS próbuje dokonać "szpagatu" w swoich tłumaczeniach.

- Jeśli bowiem IAS chciała zakupić te samochody dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych to Prawo zamówień publicznych (PZP) pozwala na wyłączenie takich zakupów z obowiązku stosowania PZP.

- Jeśli bowiem IAS chciała zakupić te samochody dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych to trudny - a wręcz niemożliwy -  do zrozumienia jest fakt takiego opisu SIWZ, że spełnić warunki może tylko jeden model. I to w dodatku IAS chce zakupić 12 sztuk takich samych samochodów, różniących się tylko kolorem.

- Jeśli natomiast te samochody nie były przeznaczone dla wydziałów operacyjno-rozpoznawczych, to rodzi się pytanie po co IAS sportowe hatchbacki?

W mojej ocenie są dwie możliwości. Albo te samochody nie są przeznaczone do wydziałów operacyjno-rozpoznawczych albo IAS nie zna zapisów ustawy PZP. Może też być kumulacja i samochody nie były przeznaczone do wydziałów operacyjno-rozpoznawczych, a szpanowania "pod wiejską dskoteką" oraz IAS nie zna zapisów ustawy PZP.

 

 

"Puzzle zamiast sprawnej machiny" na drugiej stronie.

 

Odniosę się tylko do jednej części. 

Wykorzystanie przedmiotów - szczególnie samochodów - zajętych przestępcom możliwe jest w mojej opinii dopiero po prawomocnym wyroku. Do tego dochodzi problem, że informacje o takich "zajęciach" doś szybko rozchodzą się w "terenie" i wykorzystanie takich samochodów do celów operacyjnych było by prawie jawnym narażenieniem funkcjonariuszy na dekonspiracje a nawet na utratę zdrowia i/lub życia. 

 

 

"Po wyłudzony VAT sportowym autem" na czwartej stronie.

 

Skomentuję całość artykułu, ponieważ w dużej części powtarza się tekst z pierwszej strony.

Oczywiście zgadza się, że zakupy samochodów do celów operacyjno-rozpoznawczych/śledczych nie powinny być robione w spsoób jawny. Są różne spsoby "nabycia" samochodów do celów operacyjno-rozpoznawczych/śledczych. Zakup samochodu należy obecnie do najgorszych z możliwych sposobów. Każda sprawa jest inna. Dopóki będzie "całościowe" (w myśl jeden samochód do 100 spraw) sterowanie spraw, a nie "projektowe" (dopasowanie do danej sprawy) sterowanie, dopóty będą wychodzić takie "kwiatki" jak w tym przetargu. 

 

Podsumowując:

Nie będę się rozpisywał zarówno do doboru odpowiednich samochodów do poszczególnych operacji jak i sposobu ich "nabycia" ponieważ mój blog nie jest materiałem szkoleniowym. 

Natomiast jeśli chodzi o ten konkretny przypadek, to w mojej opinii IAS chce "wyczyścić" magazyn konkretnego producenta samochodów. A po wybuchu medialnym IAS próbuje dopisać "story" o rzekomej konieczności takiego zakupu, kompromitując się jeszcze bardziej.

 

PS: Przepraszam za może "chaotyczny" komentarz, ale pisałem go w tak zwanym "międzyczasie".

30 lipca 2020   Dodaj komentarz
przetargi  

Tak IAS ustawia przetarg pod AUDI-VW

Tym razem przeczytacie Państwo fakty, jak Izba Administracji Skarbowej ustawia przetarg pod konkretne modele. Przeczytacie także fakty, które nie znalazły się (przynajmniej nie widziałem) w żadnych mediach.

 

We wtorek napisałem na Twitterze o przetargu ogłoszonym przez Izbę Administracji Skarbowej w Warszawie dotyczącym zakupu 32 sztuk aut.

 

W środę i czwartek mogliśmy przeczytać w wielu mediach (Fakt, Dziennik, Interia.pl, i wielu innych) o tym, że IAS chce kupić 12 supersportowych hatchbacków "hot-hatchy", gdzie Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia została tak napisana, że spełnić wszystkie parametry może tylko Audi S3.

W Dziennik.pl można było dodatkowo przeczytać, że przetarg wygląda jak robiony pod grupę VW-AUDI.

 

Przetarg został podzielony na 4 części. Opiszę każdą część osobno.

 

Część I i II jest identyczna, więc opis zrobię tylko dla części I

 

W części I IAS chce przeznaczyć na zakup 8 sztuk hatchbacków kwotę 800.000 zł brutto, czyli 100.000 zł brutto za 1 auto.

IAS pozostawiła sobie także opcję na zakup 2 sztuk dodatkowych w tej części.

Kryteria zostały tak opisane, że spełnić je może tylko jeden konkretny model dostępny na polskim rynku.

 

Z powyższych parametrów nie spełniają conajmniej jednego następujące modele dostępne na rynku: Alfa Romeo Giulietta, BMW serii 1, Audi A3, Fiat Tipo, Ford Focus, Honda Civic, Hyundai i30, Kia Ceed, Mazda 3, Mercedes Klasa A, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Seat Leon, Skoda Scala, Toyota Corolla.

Natomiast wszystkie parametry spełnia VW Golf VIII, który z takim silnikiem jest dostępny cennikowo od około 94.000 zł brutto.

 

Część III

 

Część III to już opisana część w mediach. Przytoczę jednak w tym miejscu niepublikowane dotychczas fakty

 

W części III IAS chce przeznaczyć na zakup 12 sztuk sportowych hatchbacków kwotę 2.160.000 zł brutto, czyli 180.000 zł brutto za 1 auto.

W tej części IAS nie zamierza opcjonalnie dokupić więcej sztuk.

Kryteria zostały tak opisane, że spełnić je może tylko jeden konkretny model. Tym modelem jest AUDI S3. 

W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych faktów dotyczących tego modelu. Audi S3 to sportowa wersja Audi A3. W marcu tego roku Audi wprowadziło nowy model Audi A3 oznaczony symbolem 8Y. W tym nowym modelu A3 (8Y) nie ma dostępnej wersji S3. Wersja S3 jest dostępna tylko w starym modelu 8V, który był produkowany od 2012r, a którego produkcja zakończyła się początkiem tego roku. 

Ciekawostką jest także fakt, że nowa wersja AUDI S3, która będzie niedługo dostępna, nie spełni parametrów opisanych w SIWZ. Tak więc IAS będzie kupować model AUDI S3 (8V).

Tu dochodzimy do kelejnej ciekawostki. Między innymi z powodu obostrzeń związanych z COVID-19 Audi zaprzestało produkcję modelu S3 (8V). Tak więc IAS będzie kupować model AUDI S3 (8V) ze "stocków", czyli samochodów zalegających na magazynach producenta i poszczególnych dealerów. 

Kolejna ciekawostka jest taka, że patrząc na ogłoszenia na popularnym portalu motoryzacyjnym po wyszukiwaniu nowych modeli AUDI S3 wyskakuje 59 ogłoszeń, w tym aż 11 sztuk u jednego dealera. Ceny na portalu zaczynają się od 169.000 zł brutto.

 

Część IV

 

W części IV IAS chce przeznaczyć na zakup 4 sedanów kwotę 1.040.000 zł brutto, czyli 260.000 zł brutto za 1 auto.

IAS pozostawia sobie także opcję na zakup dodatkowych 2 sztuk w tej części.

Kryteria zostały tak opisane, że spełnić je może tylko jeden konkretny model dostępny na polskim rynku.

Z powyższych parametrów nie spełniają conajmniej jednego następujące modele dostępne na rynku: BMW serii 3 (za wysokie o 2 mm), Ford Mondeo, Hyundai i40, Infiniti Q50, Jaguar XE, Kia Stinger, Mazda 6, Mercedes Klasa C (za wysoki o 2 mm), Opel Insignia, Peugeot 508, Renault Talisman, Skoda Superb, Skoda Octavia, Toyota Camry, VW Passat, Volvo S60 (za mały bagażnik).

Natomiast wszystkie parametry spełnia AUDI A4, które z takim silnikiem jest dostępne cennikowo od około 185.000 zł brutto.

 

Podsumowanie

 

1. Mając na uwadze wszystkie fakty przytoczone powyżej, to wychodzi, że Izba Administracji Skarbowej w Warszawie zamierza wydać 4.800.000 zł na zakup 32 aut, czyli średnio 150.000 zł za każde auto.

2. Jeśli Izba Administracji Skarbowej skorzysta z prawa opcji, to może wydać nawet 5.720.000 zł na zakup 38 aut.

3. Izba Administracji Skarbowej tak ustawia przetarg, że w każdej części może wygrać tylko jeden konkretny model z grupy VW-AUDI.

4. Izba Administracji Skarbowej kupuje auta wycofane już z produkcji, czym czyści magazyny producenta i dealera/dealerów, ponieważ taki model Audi S3, który nie jest już produkowany, nie jest nadwyraz popularnym modelem.

 

CDN.

24 lipca 2020   Komentarze (2)
przetargi  

KAS ustawia przetarg - Prokuratura rozgrzesza...

Poniżej pozwolę sobie pokazać Państwu w jaki sposób przedstawiciele rządu chronią się nawzajem.

 

Sprawa dotyczy przetargu na dostawę 4 mobilnych urządzeń RTG do prześwietlania bagażu na potrzeby jednostek Krajowej Administracji Skarbowej.

 

1. Treść zawiadomienia które złożyłem

 

2. Treść Postanowienia o odmowie wszczęcia śledztwa

 

3. Treść zażalenia na postanowienie o odmowie wszczęcia śledztwa

4. Treść postanowienia Sądu Rejonowego w Olsztynie

 

Wskazać należy, że:

1. Ten dealer Mercedesa dziwnym zbiegiem okoliczności dostarczał karetki pogotowia do Wrocławia, które były lub nadal są objęte postępowaniem prokuratorskim.

https://gazetawroclawska.pl/wroclawskie-pogotowie-nowe-karetki-na-parking-stare-na-ulice-powod-prokuratorskie-sledztwo/ar/c1-14014313

 

2. Ten dealer Mercedesa w prawie identyczny sposób jak pokazany powyżej z mobilnymi urządzeniami RTG, dostarczał także "dentobusy"

https://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dentobusy-przetarg-nik-ministerstwo-zdrowia,44,0,2408748.html

 

3. Na stronie Izby Administracji Krajowej w Olsztynie nie ma ani SIWZ, ani dokumentacji (pytania i odpowiedzi potencjalnych oferentów) do tego postępowania. Są dwie wzmianki.

https://www.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl/izba-administracji-skarbowej-w-olsztynie/ogloszenia/zamowienia-publiczne/zamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur/-/asset_publisher/fZ2Z/content/dostawa-4-mobilnych-urzadzen-rtg-do-przeswietlania-bagazu-na-potrzeby-jednostek-krajowej-administracji-skarbowej?redirect=https%3A%2F%2Fwww.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl%2Fizba-administracji-skarbowej-w-olsztynie%2Fogloszenia%2Fzamowienia-publiczne%2Fzamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_fZ2Z%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1%26_101_INSTANCE_fZ2Z_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_fZ2Z_keywords%3D%26_101_INSTANCE_fZ2Z_delta%3D20%26_101_INSTANCE_fZ2Z_cur%3D3%26_101_INSTANCE_fZ2Z_andOperator%3Dtrue#p_p_id_101_INSTANCE_fZ2Z_

oraz 

https://www.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl/izba-administracji-skarbowej-w-olsztynie/ogloszenia/zamowienia-publiczne/zamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur/-/asset_publisher/fZ2Z/content/ogloszenie-o-zamiarze-zawarcia-umowy-o-dobrowolnej-przejrzystosci-ex-ante-na-dostawe-4-mobilnych-urzadzen-rtg-do-przeswietlania-bagazu-na-potrzeby-jednostek-krajowej-administracji-skarbowej?redirect=https%3A%2F%2Fwww.warminsko-mazurskie.kas.gov.pl%2Fizba-administracji-skarbowej-w-olsztynie%2Fogloszenia%2Fzamowienia-publiczne%2Fzamowienia-publiczne-powyzej-30-tys-eur%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_fZ2Z%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1%26_101_INSTANCE_fZ2Z_advancedSearch%3Dfalse%26_101_INSTANCE_fZ2Z_keywords%3D%26_101_INSTANCE_fZ2Z_delta%3D20%26_101_INSTANCE_fZ2Z_cur%3D2%26_101_INSTANCE_fZ2Z_andOperator%3Dtrue#p_p_id_101_INSTANCE_fZ2Z_

Natomiast tak wygląda strona UE dotycząca tego postępowania

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:458840-2017:TEXT:PL:HTML&tabId=4

 

Na koniec informacja dla dziennikarzy. Gdybyście mieli problem z uzyskaniem dokumentacji, a także pytań i odpowiedzi do tego postępowania, ze strony Izby Administracji Skarbowej, to służę pomocą. 

 

CDN.

22 lipca 2020   Komentarze (1)
przetargi  

Jak Policja ustawia przetarg pod Toyotę...

12.06.2020r Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie ogłosiła przetarg na dostawę 17 samochodów osobowo-terenowych nieoznakowanych dla jednostek terenowych Komendy Głównej Policji.

W pierwszej kolejności wydawało by się, że to jeden z wielu przetargów jakie organizuje Policja. Ale jak to bywa, diabeł tkwi w szczegółach - w tym przypadku w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ). 

Tutaj zaczynają się dziać ciekawe rzeczy. Mianowicie w kryteriach wyboru oferty KWP podaje 4 kryteria:

O ile pierwszy punkt nie budzi żadnych zastrzeżeń, o tyle pozostałe punkty są już na tym etapie dziwne jeśli mówimy o tym, że Zamawiającym jest Policja. Szczególne promowanie "prędkości maksymalnej" w przypadku pojazdu terenowego włącza lampki ostrzegawcze. Ale do tych punktów odniosę w dalszej części.

To teraz przejdźmy do parametrów technicznych jakie ten samochód musi spełnić. W tym miejscu zaczynamy eliminację krok po kroku (punkt po punkcie) dostępnych na rynku polskim samochodów.

1. Jako pierwsze parametry do spełnienia KWP podaje "Wymagania techniczne dla nadwozia"

Parametry te spełnia dość dużo samochodów dostępnych na polskim rynku, m.in. Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, itd.

Przejdźmy więc do kolejnych parametrów "Wymagania techniczne dla silnika i układu zasilania". Tutaj zaczyną się dziać ciekawe rzeczy.

O ile parametr maksymlanej mocy silnika nie mniejszy niż 125 kW (170KM) nie budzi żadnych zastrzeżeń, to parametr pojemności skokowej silnika na poziomie minimum 2.750 cm3 już tak. Co dodatkowo dziwi to fakt, że KWP nie podaje jaki rodzaj silnika chce mieć - benzyna, diesel czy hybryda.

Takie parametry eliminują dużą część dostępnych na rynku polskim samochodów. Ponadto parametry oceny ofert prowadzą do preferowania luksusowych SUVów.

Te parametry spełniają na rynku polskim następujące samochody: Audi Q7, BMW X5, BMW X7, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Defender 110, Land Rover Discovery, Land Rover Range Rover, Land Rover Range Rover Sport, Lexus LX, Mercedes GLE, Mercedes GLS i Toyota Land Cruiser. Większość z tych modeli ma kilka wersji silnikowych spełniających parametry wskazane w SIWZ.

Biorąc jednak kryteria oceny ofert, o których wspomniałem wyżej, okazuje się, że wygrać może tylko TOYOTA LAND CRUISER 5D, ponieważ jeśli w przetargu wystartuje jakikolwiek dealer z ofertą na inny samochód, to przewaga Toyoty wyniesie minimum 8 punktów.

W ten oto sposób pod przykrywką wielu wymagań (kryteriów) tworzy się SIWZ, gdzie z góry wiadomo jaki samochód wygra. Jedyne czego nie wiadomo to, który dealer Toyoty wygra ten przetarg.

 

Tak więc na prawie miesiąc przed złożeniem ofert (20.07.2020r.) ogłaszam zwycięzcę przetargu.

 

  

22 czerwca 2020   Dodaj komentarz
przetargi  
< 1 2 >
Jarek_koscielny | Blogi