Jak Policja ustawia przetarg pod Toyotę...
12.06.2020r Komenda Wojewódzka Policji w Rzeszowie ogłosiła przetarg na dostawę 17 samochodów osobowo-terenowych nieoznakowanych dla jednostek terenowych Komendy Głównej Policji.
W pierwszej kolejności wydawało by się, że to jeden z wielu przetargów jakie organizuje Policja. Ale jak to bywa, diabeł tkwi w szczegółach - w tym przypadku w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ).
Tutaj zaczynają się dziać ciekawe rzeczy. Mianowicie w kryteriach wyboru oferty KWP podaje 4 kryteria:
O ile pierwszy punkt nie budzi żadnych zastrzeżeń, o tyle pozostałe punkty są już na tym etapie dziwne jeśli mówimy o tym, że Zamawiającym jest Policja. Szczególne promowanie "prędkości maksymalnej" w przypadku pojazdu terenowego włącza lampki ostrzegawcze. Ale do tych punktów odniosę w dalszej części.
To teraz przejdźmy do parametrów technicznych jakie ten samochód musi spełnić. W tym miejscu zaczynamy eliminację krok po kroku (punkt po punkcie) dostępnych na rynku polskim samochodów.
1. Jako pierwsze parametry do spełnienia KWP podaje "Wymagania techniczne dla nadwozia"
Parametry te spełnia dość dużo samochodów dostępnych na polskim rynku, m.in. Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq, itd.
Przejdźmy więc do kolejnych parametrów "Wymagania techniczne dla silnika i układu zasilania". Tutaj zaczyną się dziać ciekawe rzeczy.
O ile parametr maksymlanej mocy silnika nie mniejszy niż 125 kW (170KM) nie budzi żadnych zastrzeżeń, to parametr pojemności skokowej silnika na poziomie minimum 2.750 cm3 już tak. Co dodatkowo dziwi to fakt, że KWP nie podaje jaki rodzaj silnika chce mieć - benzyna, diesel czy hybryda.
Takie parametry eliminują dużą część dostępnych na rynku polskim samochodów. Ponadto parametry oceny ofert prowadzą do preferowania luksusowych SUVów.
Te parametry spełniają na rynku polskim następujące samochody: Audi Q7, BMW X5, BMW X7, Jeep Grand Cherokee, Land Rover Defender 110, Land Rover Discovery, Land Rover Range Rover, Land Rover Range Rover Sport, Lexus LX, Mercedes GLE, Mercedes GLS i Toyota Land Cruiser. Większość z tych modeli ma kilka wersji silnikowych spełniających parametry wskazane w SIWZ.
Biorąc jednak kryteria oceny ofert, o których wspomniałem wyżej, okazuje się, że wygrać może tylko TOYOTA LAND CRUISER 5D, ponieważ jeśli w przetargu wystartuje jakikolwiek dealer z ofertą na inny samochód, to przewaga Toyoty wyniesie minimum 8 punktów.
W ten oto sposób pod przykrywką wielu wymagań (kryteriów) tworzy się SIWZ, gdzie z góry wiadomo jaki samochód wygra. Jedyne czego nie wiadomo to, który dealer Toyoty wygra ten przetarg.
Tak więc na prawie miesiąc przed złożeniem ofert (20.07.2020r.) ogłaszam zwycięzcę przetargu.
Dodaj komentarz