Joanna Lichocka
Oświadczenie ode mnie.
W dniu dzisiejszym (15.11.2020r.) doczytałem, że w przypadku oświadczenia majątkowego składanego na początek kadencji w części IX - Dochody - wpisane mają być dane na dzień 31.12.2018r. Takie zalecenie wydała Komisja Etyki Poselskiej. Osobiście uważam, że jest to sprzeczne z treścią ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Pozwala to na duże nadużycia. Gdyby ustawodawca - czyli posłowie - chcieli takiego rozwiązania, to mogli by to wprowadzić poprzez zmianę treści ustawy. Zalecenia Komisji Etyki Poselskiej nie są i nigdy nie będą podstawą prawną obowiązującą w Polsce. Ponadto od 2011 roku (VII kadencja Sejmu) na stronie Komisji Etyki Poselskiej nie ma żadnej - podkreślam żadnej - uchwalonej opinii, uchwalonego dezyderatu lub podjętej uchwały dotyczącej oświadczeń majątkowych.
Komisja Etyki nie ma prawa oceniać przepisu prawnego!
Komisja Etyki ma stosować prawo!
Niedopuszczalnym jest, aby Komisja Etyki miała funkcje prawotwórcze!
Mając powyższe na uwadze, nie będę zmieniał treści tekstu na blogu.
Oświadczenia majątkowe to temat który budzi duże zainteresowanie społeczne z jednej strony i duże kontrowersje z drugiej strony.
Na wstępie muszę opisać kilka istotnych rzeczy związanych z oświadczeniami majątkowymi.
1. Nie ma jednej podstawy prawnej i jednego wzoru oświadczenia majątkowego
Różne osoby pełniące funkcje publiczne muszą składać oświadczenia majątkowe. I tu zaczynają się "schody", ponieważ dla posłów i senatorów podstawą prawną do składania oświadczenia majątkowego jest "ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora" (Dz. U. 2018r. poz 1799), a dokładnie art. 35 tej ustawy wraz z załączonym wzorem. Natomiast Prezydenta RP, wójta, burmistrza, radnego itd. obowiązuje już "ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne" (Dz. U. 2019r. poz 2399), a dokładnie art. 10 tej ustawy. Natomiast wzór oświadczenia określa Prezydent w drodze rozporządzenia na podstawie art. 11 tej ustawy. Wzory te różnią się od siebie. A jeszcze inne wzory i podstawy są dla prokuratorów i sędziów.
Ponieważ dzisiejszy tekst dotyczy posłanki, to moje odniesienia będą do ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Ciekawostką w tym momencie jest to, że CBA - z mojej wiedzy - wielokrotnie zwracało na to uwagę i chciało ujednolicenia wzoru oświadczeń majątkowych. Wiem, że dla moich czytelników może to dziwnie zabrzmieć, ale w tym miejscu przyznaję racje CBA. Utrzymywanie kilku wzorów oświadczeń majątkowych prowadzi do burdelu i utrudnia - nie uniemożliwia, tylko utrudnia - weryfikację danych zawartych w oświadczeniach. Dodatkowym problemem jest to, że nie ma "instrukcji" i wytycznych co należy wpisać a czego nie wpisywać w poszczególne rubryki (pokazuje to w punkcie 2 poniżej).
2. Składniki mienia ruchomego i "dochody"
Każdy poseł lub senator ma obowiązek podać dochody z tytułu zatrudnienia lub innej działalności zarobkowej lub zajęć, z podaniem kwot uzyskiwanych z każdego tytułu (art 35 ust. 1 pkt 2).
Każdy poseł lub senator ma także obowiązek podać mienie ruchome o wartości ponad 10.000 zł (art. 35 ust. 1 pkt 3)
Tu podam dwa przykłady dlaczego te dwa punkty mogą prowadzić do "śmiechu" z jednej strony i nadużyć z drugiej strony.
Śmieszne jest to, że niektórzy posłowie/senatorowie wpisują w rubrykę mienia ruchomego np. meble. Meble są raczej elementem podnoszącym wartość nieruchomości niż mieniem ruchomym.
Prawie wszyscy posłowie/senatorowie wpisują samochody z podaniem rocznika. Nie wpisują jednak ceny nabycia tych samochodów. Dodatkowo w przypadku sprzedaży tego samochodu nie muszą wpisać kwoty uzyskanej jako przychód, ponieważ nie jest to przychód w rozumieniu art. 35 ust. 1 pkt 2. W tym miejscu jest łatwo o możliwość nadużycia.
Tyle tytułem wstępu i przechodzimy do meritum dzisiejszego teksty, czyli oświadczenia majątkowego Pani Poseł Joanny Lichockiej z poprzedniej i obecnej kadencji Sejmu.
Nie będę tu wrzucał zdjęć wszystkich oświadczeń majątkowych. Dane które podaje można łatwo sprawdzić na stronie Sejmu.
I. Zasoby pieniężne
W tej części nie dzieje się nic nadzwyczajnego u Pani Lichockiej na przestrzeni 5 lat. Posiadana "gotówka" wacha się od 4.800 zł do 36.420 zł. W walutach obcych są wykazane zerowe lub stosunkowo małe wartości w GBP lub USD.
II. Nieruchomości
Od początku VIII kadencji (2015r) do ostatniego oświadczenia majątkowego (31.12.2019r), Pani Lichocka podaje, że posiada dwa mieszkania i działki.
1. Mieszkanie o powierzchni 125 m2 i wartości około 950.000 zł - czyli 7.600 zł / m2
2. Mieszkanie o powierzchni 154 m2 i wartości około 1.400.000 zł - czyli 9.090 zł / m2
3. Działki o powierzchni 3.200 m2, 2.000 m2, 2.000 m2, 290 m2 oraz 3/4 udziału w drodze o powierzchni około 500 m2 o wartości około 2.000.000 zł - czyli średnio około 25.000 zł / ar
Nie mając lokalizacji (chociaż miejscowości) trudno jest powiedzieć, czy te wartości są faktyczne, czy odbiegają od rzeczywistości. Jedyne dwi rzeczy do których można by się czepiać - podkreślam czepiać - to:
1. Brak zmian wartości na przestrzeni 5 lat, ale nie ma wytycznych co ile należy aktualizować wartość
2. W oświadczeniu majątkowym na dzień 31.12.2019r. Pani Lichocka wpisała, że posiada dom zamiast mieszkania o powierzchni 125 m2. Moim zdaniem zrobiła w tym miejscu pomyłkę, która wynika z tego, że Pani Lichocka wszystkie poprzednie oświadczenia wypełniała ręcznie i przekreślała "dom" wpisując "mieszkanie", a ostatnie oświadczenie wypełniała komputerowo.
IX. Dochody
Tutaj zaczynają nam się schody, ponieważ ustawodawca - czyli posłowie - określili terminy składania oświadczeń majątkowych.
Tylko w punkcie 2. określili dokładnie według stanu na który dzień jest podawane oświadczenie majątkowe (wyjątek za 2019r - specustawa covidowska wydłużyła termin składania do 31.05.2020r.). Natomiast zarówno przed objęciem stanowiska jak i na koniec nie ma ściśle określonej daty. Co ciekawe, to we wzorze oświadczenia majątkowego jest data wypełnienia (podpisania), ale także nie ma daty na który dzień jest to oświadczenie. Dlatego w tym miejscu informuję, że jako datę "wg stanu na dzień" w przypadku pkt 1 i 3 przyjąłem ostatni dzień miesiąca poprzedzający podpisanie oświadczenia majątkowego - np. oświadczenie podpisane 7.09, czyli według stanu na dzień 30.08.
Kolejnym problemem jest to, że podane kwoty dochodów czasami są kwotami netto, czasami kwotami brutto, a czasami nie ma w ogóle podane czy brutto czy netto.
Na dzień 31.10.2015r. dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Praca w TV Republika - 28.800 zł netto
2. Prawa autorskie i dochody z tytułu zatrudnienia w redakcjach - 128.375 zł brutto
Jest to niezgodne z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ obowiązek jest podania z "każdego tytułu" osobno, a Pani Lichocka podaje "z tytułu zatrudnienia w redakcjach", czyli co najmniej dwóch oraz sumuje je z "prawami autorskimi"
3. Wynajem mieszkania - nie wiadomo
Pani Lichocka podaje w oświadczeniu, że za 2014r uzyskała 87.600 zł z tytułu wynajmu mieszkania i tyle samo uzyska w 2015r. Nie podaje jednak ile dochodu uzyskała od 1.01.2015r. do 31.10.2015r. Można się tylko domyślać, że z tego tytułu uzyskała 73.000 zł.
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" do 31.10.2015r. 230.175 zł (netto i brutto razem - wiem, że to głupie, ale nie da się inaczej zsumować) wraz z wynajmem lub 157.175 zl bez wynajmu.
Na dzień 31.12.2015r. dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Honoraria autorskie i praca poselska - 161.965,41 zł
Ponownie jest to niezgodne z ustawą - tak jak pisałem powyżej, ponieważ Pani Lichocka wrzuca wszystkie dochody w jedną pozycję.
2. Wynajem mieszkania - 87.600 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" do 31.12.2015r. 249.565,41 zł (tu już nie wiadomo, czy netto czy brutto) wraz z wynajmem lub 161.965,41 zł bez wynajmu.
Patrząc na te kwoty, to łatwo można policzyć, że w okresie od 1.11.2015r. do 31.12.2015r. Pani Lichocka "zarobiła" tylko 4.790,41 zł. Tak więc Pani Lichocka albo podała w tym oświadczeniu na 31.12.2015r. swoje dochody jako kwotę netto, albo poświadcza nieprawdę ponieważ same diety i uposażenie poselskie za 2 miesiące to kwota dużo wyższa niż 4.790,41 zł.
Na dzień 31.12.2016r. dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Dieta poselska - 29.806,81 zł
2. Uposażenie poselskie - 129.243,36 zł
3. Praca w Radzie Mediów Narodowych - 19.737,52 zł
4. Honoraria autorskie - 11.809,39 zł
5. Wynajem mieszkania - 79.125,53 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" w 2016r. 269.722,61 zł (netto czy brutto?) wraz z wynajmem mieszkania lub 190.597,08 zł bez wynajmu.
Ciekawie w tym zestawieniu wygląda dochód za wynajem podany z dokładnością do groszy. Następna ciekawostka to fakt, że Pani Lichocka potrafiła już rozbić swoje dochody na poszczególne tytuły.
Na dzień 31.12.2017r. dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Dieta poselska - 30.062,40 zł
2. Uposażenie poselskie - 132.334,17 zł
3. Praca w Radzie Mediów Narodowych - 50.300,62 zł
4. Honoraria autorskie - 33.158 zł
5. Wynajem mieszkania - 78.000 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" w 2017r. 323.855,19 zł (netto czy brutto?) wraz z wynajmem mieszkania lub 245.855,19 zł bez wynajmu.
Ciekawe, że w tym oświadczeniu Pani Lichocka znowu dochód za wynajem podaje w pełnych zł.
Na dzień 31.12.2018r. dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Dieta poselska - 30.372,59 zł
2. Uposażenie poselskie - 122.121.52 zł
3. Praca w Radzie Mediów Narodowych - 52.797,33 zł
4. Prawa autorskie - 35.416,99 zł
5. Wynajem mieszkania - 76.500 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" w 2017r. 317.208,43 zł (netto czy brutto?) wraz z wynajmem mieszkania lub 240.708,43 zł bez wynajmu.
Na dzień 31.08.2019r. (koniec VIII kadencji) dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Dieta poselska - 19.958,09 zł
2. Uposażenie poselskie - 69.389,74 zł
3. Praca w Radzie Mediów Narodowych - 37.714,44 zł
4. Z tytułu służbowych podróży zagranicznych - 444,23 zł
5. Prawa autorskie - 35.131,75 zł
6. Wynajem mieszkania - 50.615 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" za okres od 1.01.2019r. do 31.08.2019r. 213.253,25 zł (netto czy brutto?) wraz z wynajmem mieszkania lub 162.638,25 zł bez wynajmu.
Na dzień 31.10.2019r. (początek IX kadencji) dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Dieta poselska - 30.372,59 zł
2. Uposażenie poselskie - 122.121,52 zł
3. Praca w Radzie Mediów Narodowych - 52.797,33 zł
4. Prawa autorskie - 35.416,99 zł
5. Wynajem mieszkania - 76.500 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" za okres od 1.01.2019r. do 31.10.2019r. 317.208,43 zł (netto czy brutto?) wraz z wynajmem mieszkania lub 240.708,43 zł bez wynajmu.
W tym miejscu staje się jasne, że Pani Joanna Lichocka popełniła prawdopodobnie przestępstwo z art. 233 par. 1 Kodeksu Karnego poprzez podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym.
Wynika to z prostego faktu, że Pani Lichocka jako kwoty dochodu podała dokładnie co do grosza kwoty dochodów takie same jak za cały 2018r. i to w każdej poszczególnej pozycji. Dodatkowo Pani Lichocka nie podała dochodu z tytuły zagranicznych podróży służbowych, który to dochód podała w poprzednim oświadczeniu na dzień 31.08.2019r.
Na dzień 31.12.2019r. dochody Pani Lichockiej wyglądały następująco
1. Dieta poselska - 29.895,38 zł
2. Uposażenie poselskie - 104.269,42 zł
3. Praca w Radzie Mediów Narodowych - 56.302,50 zł
4. Z tytułu służbowych podróży zagranicznych - 765,17 zł
5. Prawa autorskie - 74.813,46 zł brutto
6. Wynajem mieszkania - 69.736,72 zł
Wychodzi więc na to, że Pani Lichocka "zarobiła" w 2019r. 335.782,65 zł (brutto czy netto?) wraz z wynajmem mieszkania lub 266.045,93 zł bez wynajmu.
To oświadczenie także pokazuje, że w oświadczeniu na początek kadencji podpisanego w dniu 7.11.2019r. Pani Lichocka podała nieprawdę lub zataiła prawdę.
X. Składniki mienia ruchomego
W tym miejscu Pani Lichocka podaje, że do końca 2017r. posiadała Hondę CRV z 2010r., a od 2018r. posiada Hondę CRV z 2017r.
XI. Zobowiązania pieniężne, kredyty, pożyczki
Stan na dzień 31.10.2015r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A - 209.334 zł
2. Pożyczka ekspresowa - 22.872,52 zł
Stan na dzień 31.12.2015r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - 207.793,91 zł
2. Pożyczka gotówkowa PEKAO S.A. - 22.338,21 zł
Stan na dzień 31.12.2016r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - 199.282 zł
2. Pożyczka gotówkowa PEKAO S.A. - 19.266 zł
Stan na dzień 31.12.2017r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - około 190.000 zł
2. Pożyczka ekspresowa PEKAO S.A. - około 15.000 zł
Nie wiem dlaczego Pani Lichocka nie miała problemu w poprzednich oświadczeniach podać dokładnych kwot, a w tym oświadczeniu podała "około".
Stan na dzień 31.12.2018r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - 181.396 zł
2. Pożyczka PEKAO S.A. - 8.918 zł
3. Pożyczka PEKAO S.A. - 41.045 zł
Stan na dzień 31.08.2019r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - 175.197 zł
2. Pożyczka PEKAO S.A. - 5.981 zł
3. Pożyczka PEKAO S.A. - 33.791 zł
Stan na dzień 31.10.2019r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - 173.699 zł
2. Pożyczka PEKAO S.A. - 5.222 zł
3. Pożyczka PEKAO S.A. - 31.953 zł
Fakt, że w tym miejscu Pani Lichocka nie wpisała dokładnie tych samych danych co na koniec 2018r. jeszcze bardziej potwierdza, że w rubryce "dochody" na początek kadencji Pani Lichocka podała nieprawdę lub zataiła prawdę.
Stan na dzień 31.12.2019r.
1. Kredyt hipoteczny PEKAO S.A. - 172.023 zł
2. Pożyczka ekspresowa PEKAO S.A. - 4.435 zł
3. Pożyczka ekspresowa PEKAO S.A. - 30.026 zł
W tym miejscu kończy się "weryfikacja" oświadczenia majątkowego Pani Poseł Joanny Lichockiej.
Konkluzja jest taka, że Pani Lichocka w kilku miejscach co najmniej nie dochowuje należytej staranności w wypełnieniu oświadczeń majątkowych czym uchybia obowiązkom wynikającym z ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora.
Co gorsze, to fakt, że Pani Lichocka świadomie popełnia przestępstwo z art 233 par 1 Kodeksu Karnego poprzez podanie nieprawdy lub zatajenie prawdy w oświadczeniu majątkowym złożonym w dniu 7 listopada 2019r poprzez wpisanie dochodów sprzecznych ze stanem faktycznym.
Jak prawie zawsze w tym miejscu, CDN...
Dodaj komentarz