Informacja dotycząca weryfikacji oświadczeń...
Poniżej pełna informacja dotycząca weryfikacji oświadczeń majątkowych
Po publikacji pierwszej weryfikacji i w trakcie pisania drugiej weryfikacji dostałem pierwszą informację, że w oświadczeniu majątkowym na początek IX kadencji w części IX (Dochody) wpisuje się dane z PIT za cały 2018r.
Mimo to opublikowałem drugą weryfikację.
Po drugiej weryfikacji dostałem już kilka informacji o tym, że na początek kadencji w części IX (Dochody) wpisuje się dane z roku poprzedniego według stanu na dzień 31.12
Mając to na uwadze umieściłem przy obu weryfikacjach oświadczenie takiej treści
"Oświadczenie ode mnie.
W dniu dzisiejszym (15.11.2020r.) doczytałem, że w przypadku oświadczenia majątkowego składanego na początek kadencji w części IX - Dochody - wpisane mają być dane na dzień 31.12.2018r. Takie zalecenie wydała Komisja Etyki Poselskiej. Osobiście uważam, że jest to sprzeczne z treścią ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Pozwala to na duże nadużycia. Gdyby ustawodawca - czyli posłowie - chcieli takiego rozwiązania, to mogli by to wprowadzić poprzez zmianę treści ustawy. Zalecenia Komisji Etyki Poselskiej nie są i nigdy nie będą podstawą prawną obowiązującą w Polsce. Ponadto od 2011 roku (VII kadencja Sejmu) na stronie Komisji Etyki Poselskiej nie ma żadnej - podkreślam żadnej - uchwalonej opinii, uchwalonego dezyderatu lub podjętej uchwały dotyczącej oświadczeń majątkowych.
Komisja Etyki nie ma prawa oceniać przepisu prawnego!
Komisja Etyki ma stosować prawo!
Niedopuszczalnym jest, aby Komisja Etyki miała funkcje prawotwórcze!
Mając powyższe na uwadze, nie będę zmieniał treści tekstu na blogu."
A teraz napiszę, dlaczego moim zdaniem, taki stan rzeczy jest bezprawny
1. Zalecenie Komisji Etyki Poselskiej (dalej EPS) odnosi się podobno (dlaczego piszę "podobno" opiszę w pkt 2) do części IX (Dochody) dla oświadczenia na początek kadencji, które to w tym przypadku winne być złożone do 12.11.2019r.
Według informacji uzyskanych to podobno EPS zaleciła, by w tej części wpisać dochody według stanu na 31.12.2018r. lub jak to brzmiało w niektórych informacjach "przepisać dane z PIT za 2018r".
Ciekawe jest to, że to zalecenie EPS dotyczy tylko części IX (Dochody) oświadczenia. Ponieważ we wszystkich pozostałych częściach mają być wpisane dane według stanu na dzień złożenia oświadczenia!!!
Co także ciekawe to fakt, że to "niby zalecenie" EPS dotyczy IX kadencji (czyli obecnej), ponieważ w poprzedniej - VIII kadencji - posłowie wpisywali dochody za okres od 1.01.2015r. do momentu składania oświadczenia. Nie składali oświadczenia z dochodami za 2014r.!!!
2. Przeszukałem na stronie Sejmu RP zarówno zakładki, gdzie można pobrać druki oświadczeń majątkowych, jak i w zakładkę Komisji Etyki Poselskiej 2011r.!! Nie znalazłem żadnego zalecenia EPS dotyczącego wypełnienia oświadczeń majątkowych. Nie ma żadnej uchwalonej opinii, uchwalonego dezyderatu lub podjętej uchwały przez EPS w tym zakresie. I to od 2011r.
3. Prace Komisji Etyki Poselskiej reguluje Regulamin Sejmu, Zasady Etyki Poselskiej i Regulamin Komisji.
4. Termin składania oświadczenia majątkowego na początek kadencji wynika z art. 35 ust. 3 pkt 1 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora, który mówi: "... do dnia ślubowania ...". Ślubowanie IX kadencji Sejmu RP odbyło się 12.11.2019r. To był ostatni dzień na złożenie oświadczenia. Treść artykułu 35 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora nie uległa zmianie na przestrzeni ostatnich 5 lat.
5. Po tym wszystkim przeglądnąłem oświadczenia majątkowe kilkudziesięciu posłów złożone na początek IX kadencji. Wszyscy składali oświadczenia dochodów według stanu na dzień 31.12.2018r. Zaciekawiło mnie jednak oświadczenie majątkowe Pana Jarosława Kaczyńskiego, który umieścił taką treść w swoim oświadczeniu.
Czy taka treść wpisana przez Pana Kaczyńskiego w oświadczeniu majątkowym oznacza, że także on ma co najmniej wątpliwości, że takie zalecenie EPS jest zgodne z prawem?
W moim odczuciu tak, ponieważ gdyby nie miał takich wątpliwości, to nie zamieszczał by takiego wpisu w oświadczeniu, tylko wypełnił zgodnie z zaleceniami EPS. Postanowił jednak wpisać tą treść - jak rozumiem - dla własnego zabezpieczenia, w przypadku kontroli.
Mając powyższe na uwadze jeszcze raz informuję, że w swoich weryfikacjach, ten delikt będę opisywał jako przestępstwo z art. 233 par. 1 kodeksu karnego. Od tego momentu też każda kolejna weryfikacja będzie trochę zmieniona w swoim wyglądzie. Natomiast na końcu każdej weryfikacji będzie "Podsumowanie", które będzie zawierało "Niejasności" i "Podejrzenia zeznania nieprawdy lub zatajenia prawdy"
Miłego popołudnia
Aktualizacja 18.11.2020r.
6. Posłów i Senatorów obowiązuje w zakresie oświadczeń majątkowych art. 35 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Powtórzę jeszcze raz, że ten przepis nie uległ zmianie. Brak jest także jakichkolwiek Rozporządzeń lub innych dokumentów odnoszących się do tego artykułu ustawy wydanych w Dzienniku Ustaw, Monitorze Polskim lub Dziennikach Urzędowych. Przynajmniej mi nie udało się nic takiego znaleźć.
7. Posłowie według bezprawnego zalecenia Komisji Etyki Poselskiej w oświadczeniu na początek kadencji podali dochody za cały 2018r., natomiast Senatorowie w oświadczeniach na początek kadencji podali dochody za 2019r według stanu na dzień złożenia (czyli za 10 miesięcy 2019r.).
8. Jak to jest, że 460 Posłów - w tym bardzo wielu prawników - robi coś na podstawie "zalecenia", które nie ma podstawy prawnej?
Jeszcze raz miłego popołudnia
Dodaj komentarz